Del : SMS
Berlingske Business

Arabiske luksusfly skal lokke danskere om bord

Emirates
De arabiske flyselskaber er kendt for at tilbyde usædvanlig luksus og komfort som her hos Emirates.

I sommer vil Københavns Lufthavne opleve et rykind af Mellemøstlige flyselskaber, der ifølge eksperter vil lokke erhvervsrejsende til.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske rejsende kan hen over sommeren se frem til muligheden for at flyve med nogle af verdens meste luksuriøse og ekstravagante flyselskaber. Det sker, når Emirates og Golf Airways etablerer sig i Danmark med faste ruter til henholdsvis Dubai og Bahrain – samtidig opgraderer Qatar Airways sit antal af flyvninger til Doha.

»Det er første gang, Københavns Lufthavne har så stærke forbindelser til Mellemøsten,« siger ruteudviklingschef i Københavns Lufthavne Ole Wieth Christensen.

Emirates' flymad kan presse SAS-rute

Og skal man tro eksperterne og Skytrax, der bedømmer kvaliteten af alverdens luftfartsselskaber, kan danske rejsende se frem til lidt af en lækkerbisken, hvad angår service, mad og underholdning om bord på flyet.

»Det er en helt speciel form for fly- og serviceoplevelse. Emirates og Qatar Airways er kendt for at have de mest moderne fly i verden. De har det nyeste udstyr, de største skærme og så videre. Hele entertaintmentdelen og cateringdelen er helt i top hos de her selskaber,« siger luftfartsekspert Ole Kirchert Christensen fra Travelbroker.

Blandt andet er Qatar Airways et af de fire eneste flyselskaber, der har fået fem stjerner af Skytrax, og Emirates’ flymad er kåret som verdens bedste af Skyscanner, der får flyrejsende til at vurdere de forskellige selskaber over for hinanden på forskellige parametre.

Går mod strømmen

En af de allerstørste succeser i luftfartsbranchen i Europa de seneste ti år er Ryanair, der – uden at træde nogen over tæerne – ikke kan beskyldes for at satse på komfort og service. Og i den helt anden retning er de arabiske selskaber gået.

»Disse arabiske selskaber er interessante, fordi de satser benhårdt på at have en ypperlig service, mens de europæiske og amerikanske selskaber har skåret kraftigt ned på netop de områder,« siger Kenneth Karskov, blogger om luftfartsbranchen og medstifter af viviro.com, der sammenligner priser på flybilletter.

Skærpet konkurrence på business-billetter

Emirates har satset stort på komfort. For eksempel valgte det Dubai-baserede luftfartsselskab at indrette sin nye Airbus 380, verdens største passagerfly, med blandt andet brusekabiner og bar til passagerne på første klasse. Og netop servicen kan blive en faktor, der trækker erhvervsrejsende til selskaberne.

»Det er et berømmet produkt blandt forretningsrejsende. Og de vil formentlig gerne prøve det, efter at have hørt så meget om det, når muligheden kommer til København,« siger Ole Kirchert Christensen.

Han bakkes op af Kenneth Karskov, der peger på, at prisen for at flyve med de arabiske selskaber ikke er »så dyr i forhold til produktet.«

Lille skuffelse

I første omgang indsætter Emirates et »relativt« lille fly i forhold til resten af selskabets flyflåde på ruten til København – der er faktisk mindre plads på første klasse end hos SAS

»Det er en lille skuffelse,« mener Kenneth Karskov, der dog fortsat peger på, at servicen fortsat er langt bedre her end hos SAS.

Lufthavn på vej ind i europæisk elite

Men ifølge Ole Wieth Christensen er det normalt i forhold til den måde, hvorpå Emirates udvikler sit rutenetværk: »Typisk starter de med nogle lidt mindre flytyper på nye ruter, og når markedet kan bære det, opgraderer de til en større flytype,« siger han og påpeger, at flyet »trods alt« er på størrelse med SAS’ største transatlantiske fly.

Umiddelbart er destinationer som Doha og Dubai ikke steder, folk valfarter til, påpeger Ole Wieth Christensen videre, og derfor skal ruterne betragtes som transferdestinationer, hvorfra der er rig mulighed for at rejse videre til for eksempel Australien og Indien med selskabernes store, luksuriøse Airbus 380

Presser europæiske konkurrenter

De tre nævnte selskaber stormer frem på verdensscenen. Især Emirates agerer aggressivt på markedet og har store muskler at spille med over for konkurrenterne.

Med den olierige stat Dubai i ryggen som storaktionær har selskabet haft den helt store pengepung fremme. Blandt andet har Emirates en ordrebog på hele 156 fly til en samlet værdi af svimlende 50 milliarder dollar over de kommende år.

SAS-madleverandør går over til halal

Og det skræmmer ifølge Kenneth Karskov mange europæiske flyselskaber. Blandt andet har den administrerende direktør for Air France, Pierre-Henri Gourgeon, udtalt, at der foregår en »unfair konkurrence« mellem de mellemøstlige og europæiske selskaber.

I første omgang havde SAS også besluttet sig for at etablere en fast forbindelse til Dubai, men da Emirates meddelte også at ville ind på ruten, blev konkurrencen for stor for SAS, der i stedet valgte at opgradere sit rutenetværk til Nordamerika.

Den sidste af de nye ruter med de arabiske selskaber er oppe i omdrejninger fra 1. august i år, hvor Emirates åbner deres daglige rute til Dubai.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere