Del : SMS

Arabere lokker SAS-piloter med nulskat

JET-AIRWAYS-ETIHAD-STAKE-TALKS/
Etihad Airways hovedkvarter. Foto:

Det mellemøstlige flyselskab Etihad er i samarbejde med SAS i disse dage på roadshow i Skandinavien for at tilbyde attraktive job til SAS-piloter

Artiklen fortsætter under annoncen

Flyselskabet Etihad er herhjemme nok mest kendt som hovedsponsor for det nyrige fodboldhold Manchester City, der ligesom flyselskabet ejes af Abu Dhabis emir-familie. Men det hastigt ekspanderende Etihad er nu på vej til at blive hjem for en række SAS-piloter, og nære bånd mellem de to selskaber er blevet udviklet de seneste måneder.

Etihad og SAS holdt i går roadshow på Hedegaardsvej på Amager, hvor interesserede SAS-piloter kunne høre om de særdeles lukrative forhold, som Etihad kan tilbyde. Og da SAS har for mange piloter, fordi redningsplanen øger produktiviteten, er der tale om en win-win-situation, hvor SAS kan spare penge ved at give piloterne orlov til at flyve for Etihad i tre år.

»Idéen blev skabt, da vi begyndte at arbejde med ændringerne til overenskomsterne. Etihad mangler erfarne og dygtige piloter, og vi har fordel af, at piloter i en periode kan flyve for Etihad og løse problemet med, at vi ville få for mange piloter. Det er bedre for os at give piloter orlov, og desuden bevarer vi kontakten til piloterne, så det er et rigtig godt match,« forklarer Flemming Jensen, driftsdirektør i SAS.

80.000 om måneden efter skat

Berlingske Business er i besiddelse af dele af roadshow-materialet, der viser, at en kaptajn på langdistanceflyvningerne vil få en månedsløn på hele 80.000 svenske kroner, vel at mærke efter skat og boligomkostninger, mens en lignende stilling i SAS vil give ca. 30.000 svenske kroner efter skat og boligudgifter. Ikke mindst fordi skatten er nul i Abu Dhabi.

Det forventes især at være de dyre piloter, som kan gå direkte ind som kaptajner på langruter, der vil være interesserede, og dermed kan SAS sende en del piloter med årlige millionlønninger videre uden at have nogle udgifter ved det. ---- Da roadshowet fortsætter i Gardermoen-lufthavn ved Oslo og Arlanda-lufthavn ved Stockholm de kommende dage, vides det endnu ikke, hvor mange piloter Etihad vil aftage, ligesom SAS endnu ikke har endeligt overblik over, hvor mange man selv vil have i overskud. Flemming Jensen forventer dog, at der kun bliver tale om et begrænset antal og i hvert fald et stykke under 100 piloter.

God harmoni

At SAS er særligt glad for, at det er Etihad, man laver samarbejdet med, hersker der ingen tvivl om.

»Vi ville have et selskab, som er i vækst, og som rent operationelt tænker og arbejder som os, og det gør Etihad. Selskabet er drevet af tidligere British Midland-folk (britisk flyselskab som SAS for nogle år siden var storaktionær i, red.), som vi kender. Deres måde at arbejde på er i god harmoni med den måde, som vi gør det på,« siger Flemming Jensen.

Det er til langruteflyene Boeing 777 og Airbus A330 samt mellemdistanceflyet Airbus A320, at Etihad søger piloter, og det har allerede sat gang i spekulationer om, at SAS kunne overveje at outsource alle sine langruter til Etihad på sigt. Men det afviser Flemming Jensen.

»Der ligger ikke noget i kortene om et kommercielt samarbejde. Vores strategiske samarbejder går gennem Star Alliance, og så har vi lavet et joint venture med Singapore Airlines og har fortsat et meget tæt samarbejde med Lufthansa,« siger Flemming Jensen.

Langruter vigtige for SAS

Aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, der har fulgt SAS gennem mange år, mener da også, at SAS gør klogt i at beholde langruterne.

»Jeg tvivler på, at det er første skridt mod, at SAS udliciterer sin langdistanceforretning. Det er svært at sige, hvad der kan ske på tre-fire års sigt, men det ligger ikke i kortene inden for de næste år. Det er vigtigt, at SAS adskiller sig fra lavprisselskaberne ved at have langruterne, så længe man ikke taber penge på det,« siger Jacob Pedersen.

Han ser til gengæld rigtig god fornuft i pilotsamarbejde med Etihad.

»Det ligner en konstruktion, som begge selskaber får noget ud af. SAS slipper for at betale lønninger til de piloter, der er i overskud, og Etihad får nogle dygtige folk ind. I princippet kunne SAS også sende flere piloter af sted, end man umiddelbart kan undvære, og så kunne man hyre nogle billigere ind,« siger Jacob Pedersen.

Skattetænkning

Selve lønniveauet er stort set ens i Etihad og SAS, men da skatten er nul i Abu Dhabi, er der godt to en halv gange mere på bundlinjen for piloterne. Skatteforhold spiller dermed en afgørende rolle i de lukrative aftaler, som Etihad kan tilbyde, og det kan være årsagen til, at SAS er gået stille med dørene omkring samarbejdet.

Som beskrevet i Berlingske Business den forgangne uge er konkurrenterne Norwegian og Ryanair kommet i unåde hos skattemyndighederne flere steder på grund af meget kreative ansættelseskonstruktioner. Men da piloterne på Etihad-kontrakt ikke skal flyve for SAS, er der ingen paralleller.

»Det kan på ingen måder sammenlignes med de metoder, der tilsyneladende er andre i sektoren, der bruger, men der er trods alt et gran af skattetænkning i det, og det kunne være årsagen til, at SAS er gået lidt stille med det her,« siger aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere