Del : SMS
Berlingske Business

Anonym pilot: Ingen tør sige fra

pilot
arkiv Foto:

En tidligere pilot fra Ryanair fortæller for første gang om, hvordan selskabet tvinger de ansatte til at oprette deres egne enkeltmandsvirksomheder, hyrer dem gennem vikarbureauer og udelukkende aflønner på timebasis. Hele lavprisbranchen har kig på metoderne, siger han.

Artiklen fortsætter under annoncen
Lavprisselskaberne er godt i gang med at undergrave ansættelsesvilkårene i hele branchen. Sådan lyder det fra en pilot, der er tidligere ansat i Ryanair, og som har valgt at fortælle sin historie anonymt, efter at Berlingske i sidste uge kunne beskrive, hvordan selskabet er kommet i skattemyndighedernes søgelys i flere europæiske lande for sin brug af specielle ansættelseskonstruktioner. Selv blev han tvunget til – med Ryanairs hjælp – at oprette sit eget selskab i Irland, og derefter skulle hans såkaldte »selskab« skrive kontrakt med vikarbureauet Brookfield Aviation, der så igen var leverandør til Ryanair. I praksis havde han base i Alicante i Spanien, men skulle altså via sit selskab betale irsk skat. Han fik ingen grundløn, men var alene på timebetaling. Blev han syg, var der ingen løn, og han fik heller ingen pension, forsikring, eller uniform. Omkostninger, som Ryanair slap for, netop fordi han ikke var ansat. »Problemet er, at ingen tør sige fra. For timelønnen til piloterne er sådan set ok, og med den arbejdsløshed, vi har i øjeblikket, tør ingen stille krav om at blive ansat på ordentlige vilkår. Slet ikke dem, der kommer fra Østeuropa, hvor det at være i fagforening er ilde set, « siger han og fortæller, at stort set hele kabinepersonalet allerede i dag består af unge østeuropæere. Ser man på Ryanairs hjemmeside, står det tydeligt, at startlønnen er omkring 10.000 kroner om måneden efter skat. »De gør det jo vanskeligt for dem at leve. Især dem, der arbejder i Norge, hvor leveomkostningerne jo er meget dyrere. De bliver nødt til at bo fem personer i en lejlighed for at få det til at løbe rundt,« forklarer han. Spekulerer i skattesnyd Men én ting er lønniveau. Noget andet er skat, og her sørger Ryanair tilsyneladende også for at være så kreativ som muligt. Det har skattemyndighederne i Skandinavien nu fået øje på og med god grund, forklarer Berlingskes kilde. »Ryanair sørger bevidst for, at der ikke er for mange lokale på en given base. Derfor er jeg ret overbevist om, at højst halvdelen af piloterne i Billund er danskere. Resten er spaniere, hollændere, englændere og så videre. Til trods for at der i Ryanair måske er 250 danske piloter, som gerne vil have base i Billund,« siger han. Men mens Ryanair allerede flere steder er kommet i fagforeningerne og myndighedernes søgelys, så er også lavprisselskabet Norwegian begyndt at bruge lignende metoder for at holde sine omkostninger nede. Han mener, at der i øjeblikket er 200 såkaldte kontraktansatte piloter, mens godt 600 piloter er fastansatte. På selskabets hjemmeside søger de i øjeblikket flere kontraktansatte, som de tilbyder en to-årig kontrakt og derefter mulighed for fastansættelse. »Men piloterne har ingen beskyttelse, og selskabet slipper for at betale almindelige arbejdsgiveromkostninger såsom pension og social sikring. Piloterne har base i Malaga, men ligger og flyver i København. Hvorfor siger de ikke fra over for de her forhold? »I vores branche er der ikke tradition for fagligt sammenhold mellem piloter, som kommer fra forskellige lande. Men det er først og fremmest arbejdsløsheden, som er det eneste alternativ, hvis ikke man vil arbejde i Afrika eller Asien. Branchen er på vej ud på et vanvittigt skråplan,« siger han. Berlingske er bekendt med kildens identitet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere