Del : SMS
Berlingske Business

Analytikere: Gode grunde til at slanke Volkswagen

GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN-EARNINGS-POLLUTION-FILES
Volkswagens nye koncernchef, Matthias Müller. Foto:

Volkswagen skærer ned i sine investeringer næste år efter skandalen om snyd med miljødata. Skal man tro analytikere, er der god plads til at slanke virksomheden, som har vokset sig til en stor, medarbejdertung organisation.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den skandaleramte tyske bilgigant Volkswagen skærer én mia. euro af sine investeringer i 2016. Investeringerne er dermed nede på 12 mia. euro eller omkring 90 mia. kroner i 2016. Tidligere har investeringsplanen for femårsperioden 2015 til og med 2019 været helt oppe på 17 mia. euro eller ca. 125 mia. kroner om året, skriver den tyske erhvervsavis Handelsblatt.

»Vi kører forsigtigt i de kommende år,« sagde Volkswagens topchef Matthias Müller ifølge Handelsblatt på et pressemøde, efter at beslutningen om at skære i investeringerne var truffet på et møde i den øverste ledelse i bilgiganten.

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/BRITAIN

Det lavere investeringsniveau er først og fremmest en konsekvens af den skandale, som har ramt Volkswagen, efter at selskabet indrømmede, at der var blevet installeret software i omkring elleve millioner biler med det formål at snyde, når bilernes udstødning blev testet for forurening.

Ny teknologi fredes

Ifølge CNN betyder nedskæringerne, at Volkswagen må indstille opførelsen af et nyt designcenter i Wolfsburg i Tyskland, hvor bilproducenten har hovedsæde, ligesom lanceringen af en ny elbil og planer for en fabrik i Mexico formentlig må udskydes eller skrinlægges.

Til gengæld vil der fortsat blive investeret i bl.a. udvikling af ny teknologi.

vv

»Vi vil prioritere alle planlagte investeringer og udgifter stramt ... Alt der ikke er absolut nødvendigt, vil bliver aflyst eller udskudt,« topchef Matthias Müller ifølge CNN efter mødet fredag.

Volkswagens ledelse annoncerede ingen fyringer, sådan som der ellers havde været spekuleret i fra flere sider forud for fredagens møde i topledelsen, men ledelsen har gjort klart, at der kan komme flere besparelser senere.

»Sammen med medarbejderrepræsentanter vil vi fortsat gøre alt for at beholde kernearbejdsstyrken om bord,« sagde Matthias Müller ifølge Handelsblatt.

VOLKSWAGEN

Trængt bilkoncern

At det er nødvendigt for Volkswagen at spare, er svært at skjule. Dagens spareudmelding kommer samme dag, som Volkswagen havde frist til at informere de amerikanske myndigheder om, hvilket tiltag bilproducenten har tænkt sig at tage for at gøre skaden god for de omkring 480.000 dieselbiler, der er udstyret med snyde-softwaren i USA. Hvad Volkswagen agter at gøre, var ikke kendt ved redaktionens slutning.

I Europa, hvor de fleste af de skandaleramte biler kører rundt, har Volkswagen valgt at tilbagekalde 8,5 millioner biler, og har i samme forbindelse hensat 6,7 mia. euro eller omkring 50 milliarder kroner til formålet.

BRITAIN-VEHICLEREGISTRATIONS/

Medarbejderne stærkt repræsenteret

Når Volkswagens medarbejdere foreløbig har undgået massefyringer, skyldes det ifølge New York Times sammensætningen af den 20 mand store bestyrelse for selskabet, hvor medarbejderne sidder på magten.

Sådan som det er tilfældet med alle store selskaber i Tyskland, sidder medarbejderrepræsentanter også i Volkswagens bestyrelse på halvdelen af bestyrelsesposterne. Normalt er det bestyrelsesformandens stemme, der er udslagsgivende, men i Volkswagen ejer delstaten Niedersachsen 20 pct. af de stemmeberettigede aktier og sidder dermed på to bestyrelsesposter. Delstaten Niedersachsen stemmer typisk med medarbejderrepræsentanterne, skriver New York Times.

GER

Ifølge investeringsrådgivervirksomheden Evercore ISI, som blandt andet er eksperter i den globale bilindustri, har skandalen og de deraf følgende milliardudgifter gjort det endnu mere tydeligt, at der er brug for massive tilskæringer og effektiviseringer i Volkswagen.

Volkswagen har ifølge Evercore ISI 45 pct. flere ansatte end japanske Toyota, som fremstiller næsten lige så mange biler som den tyske producent. Samtidig bruger Volkswagen betydeligt mere på forskning og udvikling end sine rivaler uden nødvendigvis at være mere innovativ.

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/BRITAIN

»Jeg tror, Niedersachsen i stigende grad forstår, at VW har hårdt brug for at blive forvandlet til en mere effektivt drevet virksomhed og ikke kun forfølge verdensdominans,« siger Arndt Ellinghorst, chef for global bilindustri hos Evercore ISI til New York Times.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere