Berlingske Business
17:04FLSmidth førte an på flad C20-dag

Analytiker: SAS har betalt dyre lærepenge for Cimber

a
Adm. direktør i SAS Rickard Gustafson Foto:

Det kommer til at koste SAS mindst 40 millioner kroner, at man i februar 2015 købte det lukningstruede luftfartsselskab Cimber.

SAS betalte 20 millioner kroner for aktierne dengang. I forbindelse med tirsdagens salg af Cimber til CityJet har SAS meldt ud, at det belaster regnskabet med yderligere 20 millioner kroner.

Lægger man samtidig nedskrivningerne på flyene oven i, har det været et dyrt bekendtskab, konstaterer Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen.

- Da SAS købte Cimber for to år siden, så det ud, som om at man havde fundet en model, der kunne sikre lavere omkostninger fremover.

- Men når man ser, hvordan SAS har udnyttet den mulighed, så har det været en begrænset succes.

- Til gengæld har det åbnet øjnene for, at der var en helt tredje måde at drive regionale flyvninger på, nemlig at lade et eksternt selskab stå for det, siger Jacob Pedersen.

Han fremhæver de regionale flyvninger som værende vigtige for den samlede forretning i SAS, fordi de er med til at sende kunderne videre på langdistanceruterne.

Og så konstaterer han, at SAS med salget af Cimber har reduceret kompleksiteten i sin forretning, uden at det nødvendigvis betyder øgede omkostninger fremover.

Samtidig med salget af Cimber har SAS nemlig også indgået en aftale om, at CityJet de kommende seks år står for flyvningen af en række regionale ruter.

- Og selv om CityJet naturligvis skal tjene penge på at flyve disse ruter, så bliver de jo med opkøbet en større forretning.

- Dermed kan de formentlig producere flyvningerne billigere, end SAS har gjort det hidtil, siger Jacob Pedersen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen