Del : SMS
Berlingske Business

Analytiker: DSV overraskende gode til at tjene penge

dsv
Overskrift
DSV opjusterer forvetnningerne til årets resultat efter et stærkt trejde kvartal. Foto:
 

Der er klapsalver fra senioranalytikeren, efter DSV opjusterer forventningerne til årets resultat.

Artiklen fortsætter under annoncen

Logistikkæmpen DSV opjusterer forventningerne til årets resultat efter et tredje kvartal, der bød på højere indtjening end ventet til trods for en lavere omsætning.

»Det ser rigtig godt ud, og selvom toplinjen er lidt svagere, end jeg havde regnet med, så er deres indtjening noget bedre end ventet. Det viser, at man ikke skal lægge for meget i omsætningen, for den kan svinge i takt med oliepris og andre ting. Det afgørende er DSVs evne til at tjene penge, og den er overraskende god i dette kvartal,« siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

dsv

At omsætningen endte lavere end ventet skyldes blandt andet en faldende oliepris, der sænker omkostningerne for chaufførerene i lastbilerne, og dermed også prisen på at få fragtet sine varer. Samtidig har fragtraterne på søfragt været faldende. Men det afgørende er, ifølge analytikeren, at DSV stadig formår at få en god avance på transporten.

»Ser man på deres volumenudvikling og på bundlinjen, så ser det rigtig fornuftigt ud,« siger han.

Et punkt, der særligt får opmærksomhed, er Air & Sea-divisionen, der vokser til trods for svære markedsbetingelser. Her vokser DSVs luftfragt med 10 pct., hvilket skal ses i forhold til, at verdensmarkedet for luftfragt ikke ventes at vokse mere end 1-2 pct. i år. DSV kaprer dermed markedsandele fra konkurrenterne i stor stil.

asdasd

»Det er en meget, meget stærk udvikling. Vi har set konkurrenterne hos Kuhne & Nagel og Panalpina have det rigtigt svært med luftfragten, så det må være DSV-dnaet, der slår igennem. DSV er vokset meget, og kan tilbyde en stor palette af ydelser. Og så handler det om at have de rigtige folk, der kan slå armene om kunderne og fastholde dem, samtidig med at man sælger flere tjenester og finder nye kunder,« siger Jacob Pedersen.

Den eneste malurt i regnskabet er lastbildivisionen, hvor bruttomarginalen igen er under 18 pct, hvilket ikke imponerende og vidner om, at tidligere tiders problemer på det stærkt konkurrenceprægede marked ikke er ovre.

dsv

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere