Del : SMS
Berlingske Business

Analyse: SAS-aftale løser langt fra alle problemer

pix-sas2
Foto:

Et ja til SAS-ledelsens spareplan er ikke ensbetydende med, at flyselskabet bliver en guldrandet forretning, vurderer Sydbank-analytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen
Selv om det lykkes SAS-ledelsen at trumfe en spareplan igennem, hvor alle medarbejdere i det skandinaviske flyselskab må acceptere markant ringere forhold, er der langt til den dag, hvor SAS har fløjet alle problemerne agterud.

Det vurderer Sydbanks aktieanalytiker Jacob Pedersen, efter det mandag morgen er blevet klart, at SAS' ledelse er ved at være meget tæt på en aftale med de otte mest magtfulde fagforeninger. Syv har allerede sagt ja til en voldsom spareplan - klokken ni mandag morgen mangler en aftale med det danske kabinepersonale stadig.

"Jeg vil kalde det et fundament. Jeg har set på SAS i omkring otte år, og det har ikke været imponerende, hvad man har fået ud af de spareplaner, man har gennemført. Den her spareplan har potentialet til at være den, som løfter SAS endeligt ud af de indtjeningsmæssige problemer - og det her den, fordi den er mere vidtgående på overenskomstsiden," siger Jacob Pedersen til Berlingske Business og tilføjer:

"Den skaber mere fleksibilitet, den gør op med flere ting. Men jeg er ikke overbevist om, at det er nok."

Sagen er, at næsten alle de "gamle" flyselskaber har det hårdt. De er presset af blandt andet høje omkostninger på personalesiden og når det kommer til organisationens omkostninger. Noget de nye fremadstormende lavprisselskaber ikke er tynget af i samme grad.

Det har skabt en benhård konkurrencesituation inden for luftfarten - og den er der ikke udsigt til at der bliver ændret på. Og det ændrer nye overenskomster med omkostningsbesparelser ikke på.

"SAS' historik viser, at det er svært at tjene penge i den her branche. Det er det også for mange af de andre flyselskaber - det er simpelthen de færreste flyselskaber, der over en længere årrække har skabt værdi," siger Sydbank-analytikeren.

Derfor mener han da også, at investorerne skal klappe hesten.

"Det er ikke sådan, at jeg forventer, at SAS bliver en guldrandet forretning for aktionærerne. Hverken på kort eller mellemlang sigt," siger han.

Når det er sagt, så er en aftale med personalet - i kombination med de øvrige elementer i SAS-spareplanen - et særdeles positivt træk. Det kan i analytikerens øjne være første skridt mod en holdbar fremtid.

"Aftalen har potentiale for at sikre, at SAS kommer op blandt de bedre i sektoren. Jeg vil dog se det, før jeg tror det. Der er dog ingen tvivl om, at det er et stort skridt i den rigtige retning," siger Jacob Pedersen.

Natten til mandag valgte piloterne i SAS at indgå en aftale - og mandag morgen fulgte den sidste halvdel af det norske kabinepersonale trop. Herefter mangler kun det danske kabinepersonale.

Med hensyn til aftalernes ordlyd, så forventer Jacob Pedersen, at SAS-ledelsen vil kunne notere sig, at de har sejret. Det er næppe meget, fagforeningerne har kunnet handle sig til at lempelser.

"Jeg er overbevist om, at aftalerne kommer til at lægge sig knivskarpt op af det, SAS-ledelsen har lagt frem. Jeg forventer at de aftaler, der nu bliver lagt frem, kommer til at afspejle oplæggene. Der er måske fjernet et par prikker over i'erne, men vil formegentlig være i småtingsafdelingen," siger Sydbank-analytikeren.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere