Del : SMS
Berlingske Business

Analyse peger på ny ratekrig for containerfragt

MaerskContainer3_Business
Rateforhøjelserne, som skal skaffe penge i kassen for containerrederierne, ser ud til at slå fejl på nogle ruter.

Containerrederiernes rateforhøjelser er slået fejl, og raterne på de for Maersk Line så vigtige ruter fra Asien til Middelhavet ligger ikke langt fra break-even-punktet, der markerer, hvornår fragten giver overskud.

Artiklen fortsætter under annoncen
Samtidig er ratefaldene større end der normalt ses på denne årstid, og derfor tyder meget på, at en ny fragtkrig er brudt ud. Det konkluderer analysehuset Seaintel i et notat.

Seaintel har set nærmere på rateudviklingen efter 1. november, hvor rederierne implementerede en rateforhøjelse på 500 dollar per teu, og konstaterer, at ratestigningen allerede nu er pist væk.

Prisen på at få fragtet en tyvefodscontainer, teu, fra Asien til Middelhavet var kort inden prisforhøjelsen på 1076 dollar og den er nu fire uger senere blot 786 dollar. Lidt bedre ser det ud på Asien til Nordeuropa. Her var raten 1074 dollar før den annoncerede rateforhøjelse trådte i kraft, mens den er 1079 dollar nu.

Kompenseret for brændstoftillæg og udviklingen i brændstofpriserne vidner det om en dårlig forretning for rederierne:

- De ugentlige spotrater (på fragter til Middelhavet, red) er nu kun cirka 40 dollar/teu over nulpunktet, når der kompenseres for det gennemsnitlige brændstoftillæg på markedet, skriver Seaintel.

På farterne til Nordeuropa ligger priserne 330 dollar over break-even.

Analysehuset vurderer samtidig, at mens sæsonudsving kan forklare ratefaldet på farterne til Nordeuropa, så er det ikke tilfældet, når det kommer til Middelhavet. Baseret på udviklingen i 2010 og 2011 burde raterne være faldet med 470 dollar/teu fra august til december, men det aktuelle ratefald er på mere end 700 dollar.

- Det efterlader os med to mulige forklaringer. Den ene er, at det nuværende efterspørgsel på fragt fra Asien til Middelhavet er meget værre, end de nuværende data indikerer. Den anden, at ratefaldet primært er et resultat af rederiernes priskrig om markedsandele, konkluderer Seaintel.

Seaintel har desuden set de forskellige rederiers rettidighed og konkluderer, at rederiet MSC, der opererer de største skibe fra Asien til Middelhavet, har forbedret punktligheden markant i løbet af året, hvilket samtidig har medvirket til at sænke rederiets enhedsomkostninger

- Set fra dette perspektiv giver udviklingen mening. Vi har en væsentlig spiller på markedet med lave enhedsomkostninger, som er blevet sænket yderligere, og i processen er kvaliteten af deres produkt steget. Det var den eneste større spiller, der ikke havde trukket kapacitet ud af markedet op til den generelle ratestigning, og det er bestemt muligt, at de kan opnå en hæderlig udnyttelse af deres skibe, samtidig med, at de rammes mindre økonomisk end deres konkurrenter, påpeger Seaintel, der af samme grund ikke vil udelukke, at uroen på markedet fortsætter.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere