Del : SMS
Berlingske Business

Ambitiøs strategi styrker Nilfisk

29bus_Dachser lager 3.jpg
Fra Nilfisks danske hovedlager i Brøndby køres produkterne til Dachsers lager i Hvidovre. Her sorteres de og sendes til et af Dachsers hovedlagre, hvor pakkerne sendes til slutdestinationen sammen med andre pakker til samme område. Foto: Dachser.

Nilfisk-Advance, Danmarks verdensberømte virksomhed for rengøringsudstyr, har hentet store besparelser og opnået øget effektivitet ved at ændre logistikstrategi.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmarks kendte virksomhed for rengøringsudstyr, Nilfisk-Advance, har sammen med logistikfirmaet Dachser udviklet en helt ny form for logistikstrategi, der har betydet store økonomiske besparelser, øget effektivitet og bedre kundeservice i den europæiske distribution.

Fra at have haft 30 logistikpartnere har man i dag kun seks. I europa har man valgt tyske Dachser, som er det eneste logistikfirma, der har kunnet opfylde det danske firmas krav om europæisk logistikstrategi – en strategi, der skal få kunderne til at vælge Nilfisk-Advance som det foretrukne mærke.

»Det handler om hastighed og nøjagtighed. Det er et forretningskritisk parameter hos os, at vi leverer varerne hurtigt, til aftalt tid og med gennemsigtighed i leverancen. Derefter går vi efter at forenkle logistik­kæden. Vi har opbygget en elektronisk partnerplatform med Dachser, hvor kunderne kan se, hvornår vi leverer – og hvor langt deres varer er kommet. Det er på den måde, vi kan måle vores kvalitet over for kunderne,« siger Christian Sander, direktør gennem fire år for logistik hos Nilfisk-Advance.

05BUSJoergen-Jensen.jpg

Dachser er via eget IT-netværk de eneste, der kan levere denne ægte »track and trace« i den faktiske transporttid på en stykgodstransport. Det har hidtil kun været set på pakketransport og hos kurérfirmaer.

»Tidligere så vi mest på prisen på den enkelte forsendelse, men nu tænker vi overordnet – og det har givet den gennemsigtighed, som er mere værd end prisen på den enkelte forsendelse,« siger Christian Sander.

Det er ganske store mængder gods, der er tale om – 1.000 kubikmeter om dagen over seks til syv uger i februar og marts alene fra terminalen i Brøndby, hvor også hovedkontoret er beliggende. Det vil sige, at 30 lastbiler hver dag forlader terminalen, hvor mange af varerne er kommet ind fra flere produk­tionssteder.

Hovedparten af Nilfisk-Advances produktion sker på fabrikker i Danmark, Ungarn, Italien, Kina, USA og Mexico, og man har salgsselskaber i 45 lande. Herhjemme produceres bl.a. rengøringsmaskiner i Lemvig (Nilfisk-Egholm).

29bus_Carlsberg hoejresving.jpg

Tager man alle opgaver, som Nilfisk-Advance overgiver til Dachser, handler det om 8.000 transporter, hvor man henter varerne på Nilfisk-Advance’ tre distributionscentre – foruden i Brøndby også ved München og i Antwerpen.

Nilfisk-Advance fylder en trailer ad gangen med alle typer forsendelser – efter kaosprincippet. Herefter køres til Dachsers afdeling i Hvidovre, hvor forsendelserne sorteres efter marked, inden de køres videre til måske 20 ud af 40 af Dachsers hovedlagre i Tyskland.

Her samles de med varer andre steder fra og sorteres efter slutdestination eller postnummer et sted i Europa. Dermed optimeres brugen af Dachsers trailere. Vel fremme på den lokale terminal køres varerne videre ud til kunderne, hvorefter Nilfisk-Advance med det samme får elektronisk besked om, at varerne er leveret.

kurer

»Det er et stærkt konkurrenceparameter for Nilfisk-Advance, at de kan tilbyde gennemsigtighed og tryghed i leveringen af varerne til deres kunder,« siger Finn Skovbo Pedersen, ordførende direktør for Dachser Nordic.

Nilfisk Advance har store fordele af Dachsers operationelle platform. Det skaber bl.a. fleksibilitet og giver store økonomiske fordele. Det giver således besparelser i tidsforbrug og lagerplads, når varerne kan komme ud af lageret med det samme – og hurtigere ud til kunderne.

»Vi reducerer vores leveringstid og understøtter vores strategi om afsendelse hver dag (»same-day-shipping«) – og vi leverer mere præcist og med højere hastighed. Et alt­afgørende konkurrenceparameter på bl.a. de vigtige »gør-det-selv«-byggemarkeder,« siger Christian Sander.

koas

De fleste kender måske bedst navnet Nilfisk fra støvsugeren og højtryksrenseren, men consumermarkedet, som Nilfisk-Advance hører under, udgør kun en mindre del af omsætningen. Det er på industrisiden, man er rigtig store.

»Samlet er det dog nok 80 procent af vores produktion, der er pallebaseret og derfor passer til Dachsers distributionsstrategi,« siger Christian Sander.

Samarbejdet mellem Nilfisk-Advance og Dachser begyndte i det små for fire år siden, men er blevet intensiveret de seneste to år. Nilfisk blev stiftet i 1906. Dachser i 1930. Begge virksomheder har fra begyndelsen været familieforetagender. Nilfisk-Advance er i dag ejet af NKT Group.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere