Del : SMS
Berlingske Business

Afgiftsomvæltning skal redde elbilen

elbil
lot én procent af biler, der nyindregistreres i Danmark er elbiler. For at sætte skub i salget håber branchen nu, at regeringen vil tilgodese alle biler, der nedbringer udledningen af CO2, med reducerede afgifter. Så kan der måske komme mere trafik ved denne batteriskiftestation ved Randers. Foto:

Den nuværende­ afgiftsfritagelse­ af elbilen virker ikke efter hensigten, erkender elbilbranchen. Total afgiftsomlægning er nødvendig, lyder budskabet.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske bilafgifter skal ikke længere være baseret på, hvad bilen koster, og elbiler skal ikke som de eneste været fredet for registreringsafgiften. I stedet skal danske billister i fremtiden betale afgift efter, hvor meget CO2 deres bil udleder. Det vil gøre biler med så forskellige teknologier som batteridrift, hybriddrift og gasdrift langt billigere, mens benzin- og dieselbiler vil være den store taber. I den grønne tænketank Concito er man da også enig i, at elbilen langtfra har været den succes i Danmark, som man først håbede på.

Sådan lyder det i et forslag fra Dansk Elbil Alliance, der nu erkender, at den ensidige satsning på elbilen gennem afgiftsfritagelse ikke har virket efter hensigten. Danskerne er nemlig helt enige om at takke nej til den elektrificerede hverdag i en elbil, og kun omkring én procent af nybilregistreringerne i Danmark er elbiler. Til sammenligning har et land som Norge formået at nå en andel af elbiler på op mod fem procent.

»Elbilen er den helt rigtige løsning for Danmark, hvor vi er i færd med at omstille vores energiforsyning til vindkraft. Men det har været forfejlet, at vi i vores tilgang til elbilen har forsøgt at ramme alle bilkøbere på én gang,« lyder det fra Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

CO2 skal bestemme

Derfor foreslår Dansk Elbil Alliance nu, at regeringen i den kommende omlægning af bilafgifterne går efter en model, der tilgodeser alle biler, der nedbringer CO2-udledningen væsentligt.

»Vi forestiller os en model, hvor registreringsafgiften gøres afhængig af, hvor meget CO2 bilen udleder. Dermed vil en elbil få en lav registreringsafgift, men også andre teknologier med en lav CO2-udledning som hybrid- og gasbiler ville blive billigere,« lyder det fra Lærke Flader, der dog understreger, at elbilen fortsat bør være grundstammen i satsningen på at omstille dansk vejtransport til en mere grøn retning.

»»Danskerne skal have erfaring med elbilen. Den skal være synlig i gadebilledet som i Norge, og det kan ske ved, at vi her og nu fokuserer målrettet på at få de store flådeejere som staten, kommuner og virksomheder til at købe elbiler, og ved at vi får firmabillisterne og pendlerne over i elbilen.«

Som Berlingske Business de seneste dage har beskrevet, er det samlede antal elbiler på de danske veje færre end 1.500. Og den mest omtalte elbiloperatør, Better Place, har kun tegnet omkring 500 abonnementer på elbiler indtil videre.

Kommuner skal gå forrest

»Det skal være mærkbart billigere pr. kørt kilometer at køre i elbil – eller andre biler med grønne teknologier, før danskerne skifter. Bilen er simpelthen for stor en investering til, at man tager chancer,« siger Susanne Krawack, chefkonsulent i Concito.

At kommuner og staten endnu ikke har købt flere CO2-venlige biler som elbiler og hybridbiler, undrer man sig over hos Concito.

»Det synes helt oplagt, at man bestemmer sig for, at alle offentlige biler er baseret på el- eller andre CO2-neutrale teknologier, medmindre der er gode argumenter for, at det vil være uhensigtsmæssigt. At kommunerne og staten går forrest har afgørende betydning for kendskabet til elbilen,« siger Susanne Krawack.

Skru på fradraget

Regeringen har i sit regeringsgrundlag varslet en reform af registreringsafgiften i denne regeringsperiode.

I regeringspartierne ønsker man endnu ikke at udtale sig om, hvad en kommende omlægning af registreringsafgiften vil indeholde. Men det står klart, at en reform vil få et væsentligt element af CO2-besparende tiltag. En mulighed kunne være at pille ved befordringsfradraget, foreslår man hos Dansk Elbil Alliance.

»I dag er kørselsfradraget ens for alle – uanset hvilken type bil man kører i. Vi foreslår, at man øger befordringsfradraget for billister, der kører i elbiler og andre CO2-neutrale biler. Det kunne finansieres ved at reducere befordringsfradraget for de billister, der fortsat kører på benzin og diesel. Fordi det er langt størstedelen, vil der kun blive tale om en lille reduktion,« siger Lærke Flader.

Bilbeskatningen blev senest omlagt i 2007, hvor det blev markant billigere for danskerne at købe små biler. Det har siden medført, at de såkaldte minibiler nu er de mest solgte i Danmark. I perioden 2007 til 2012 er statens indtægt fra registreringsafgiften da også faldet drastisk fra 24,3 mia. kroner til 13,8 mia. kroner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere