Del : SMS
Berlingske Business

Afgiftsbombe sender elbilsalg i bund

26BUStesla-side-3-115916.jpg
Den nye Tesla Model X P90D, der blev præsenteret i starten af marts, kommer vi næppe til at se mange af på de danske veje. Foto: Denis Balibouse, Reuters.

Salget af elbiler – og især Tesla – er gået næsten i stå i 2016, efter at der fra årsskiftet er lagt afgifter på elbiler. Men det er endnu for tidligt at drage konklusioner, lyder det fra partierne bag afgiftsaftalen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da politikerne fra Venstre, Socialdemokraterne og de Radikale i efteråret gav hinanden håndslag på løbende at lægge afgifter også på elbiler, slog de også elbilsalget helt i gulvet.

Ved første øjekast ser salgstallene for el­biler ganske vist ikke alarmerende ud:

I januar og februar blev der indregistreret 33 Teslaer, hvilket blot er seks mindre end i samme periode sidste år, viser tal fra De Danske Bilimportører.

Der er dog et stort MEN. For de 33 biler blev nemlig allerede købt tilbage i 2015, inden aftalen om gradvis at pålægge elbiler afgift trådte i kraft.

Grunden til, at det indtil nu har set ud, som om at der over hovedet er solgt Teslaer i starten af året, er, at det var muligt at registrere afgiftsfrie biler som Tesla i Motorregistret helt frem til og med nytårsaften. Men der var problemer med registreringerne den 31. december. Og derfor er bilerne først blevet registreret i Motorregistret i 2016, oplyser Skat i et svar til Berlingske Business.

»Men køretøjerne burde have være registreret i 2015 og er derfor også rent afgiftsmæssigt behandlet jævnfør det tidligere regelsæt, hvor elbiler var afgiftsfrie,« skriver Skat i en e-mail til Berlingske Business.

Det vil sige, at alle de 33 Teslaer i virkeligheden er biler, der er solgt i 2015.

Tesla ønsker ikke at udtale sig til Berlingske Business eller oplyse nærmere om salgstallene.

De sløje salgstal gælder ikke kun Tesla, der før årsskiftet solgte tusindvis af elbiler og alene i december fik indregistreret 1.248 køretøjer.

AUTOSHOW-GENEVA/

Elbilsalget sat fem år tilbage

Med den gradvise indfasning af afgiften er forretningen for elbiler sat under et gevaldigt pres, melder Søren Jakobsen, chefkonsulent i brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance, der tæller producenterne BMW, Volkswagen og Renault.

»Vi er sat fem år tilbage,« siger han med henvisning til, at branchen frygter et salg på mellem 400-600 elbiler om året – det samme som i 2011.

»Specielt blandt de private købere, der bare kommer ind fra gaden, er salget gået mere eller mindre i stå. Hvis salget allerede går i stå nu, giver det ingen mening at hæve afgifterne igen næste år,« siger Søren Jakobsen.

BM

Efter planen får afgifterne nemlig et nøk mere i 2017, hvor betalingen til afgift vokser med 40 procent i 2017 mod 20 procent i 2016.

Brancheorganisationen er ikke imod afgifter på elbiler, men mener, at ordningen burde skrues sammen med et større fradrag end på benzindrevne biler. I dag giver Skat nemlig fradrag efter energiforbrug. Det burde i stedet gives efter mængden af CO2, der udledes, mener Dansk Elbil Alliance.

Skatteministeriet har i forbindelse med elbilaftalen sidste år vurderet, at der trods den gradvise indførsel af afgifter på elbiler vil blive solgt 24.100 stk. frem til 2020.

Ifølge Skats beregninger i elbilaftalen skal der alene i år indregistreres 1.800 elbiler eller 150 stk. om måneden. Men i årets første to måneder blev der indregistreret 79 elbiler – dog kun 15 i februar.

12BUS20160309-121419-2BM-16.jpg

Derfor skal der ifølge Søren Jakobsen fra Dansk Elbil Alliance et mindre mirakel til, hvis Skats estimater ikke skal krakelere.

Og selv om salget har fået et regulært gok i hovedet af afgifterne, så vil Socialdemokraterne endnu ikke evaluere, om aftalen virker efter hensigten, forklarer skatteordfører Jeppe Bruus (S).

»Der kommer en evaluering til sommer, og der må vi afvente, hvad den siger. Men det er for tidligt at drage nogen konklusion,« siger han og understreger, at man vil følge nøje med i udviklingen.

Samme melding kommer fra forligspartiet de Radikale. Til efteråret skal partierne bag aftalen se, om den virker efter hensigten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere