Del : SMS
Berlingske Business

Åben krig mellem SAS og Ryanair

ryanair
SAS mener, at Ryanair benytter sig af et smuthul, når selskabet skal oplyse vægtafgiften til myndighederne. Foto:

SAS går til direkte angreb på Europas største lavprisselskab, irske Ryanair. Det sker med en anmeldelse til de skandinaviske luftfartsmyndigheder om afgiftsunddragelse. SAS står ikke alene i sagen, der også er under opsejling i Tyskland og kan ende med at koste bøder i millionklassen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kampen om det europæiske luftrum kan snart vise sig at skulle udspille et afgørende slag i retslokaler på landjorden. Og skandinaviske SAS kan blive en central aktør i det, der kan blive et kostbart opgør for lavprisgiganten Ryanair. Ryanairs praksis med at oplyse en kunstigt lav vægt for selskabets fly kan ifølge uafhængige beregninger fra den tyske myndighed med ansvar for flyveledelse, Deutsche Flugsicherung, udløse en afgiftsbesparelse på 17 euro for hver eneste flyvning, Ryanair gennemfører. Eller beregnet for alle Ryanairs årlige flyvninger i Europa små 400 mio. kroner. Et beløb, der er blevet betalt af Ryanairs konkurrenter, da afgifterne til Eurocontrol er omkostningsbestemte. Betaler et selskab mindre, end det bør, bliver den resterende afgiftssum, der skal betales, højere for de øvrige aktører på markedet, forklarer man hos Eurocontrol.Hos Eurocontrol vil man ikke kommentere sagen, før en redegørelse foreligger senere på året.Ryanair selv afviser over for Berlingske Business, at selskabet har brudt reglerne. Hos Ryanair er den juridiske vurdering, at overflyvnings- og startafgifter kan udregnes efter alle de »takeoff«-vægte, et fly er certificeret til.

SAS skrev i november sidste år til de skandinaviske luftfartsmyndigheder med en anklage om, at det irske lavprisselskab bevidst afgiver forkerte vægtangivelser til Eurocontrol, den europæiske flymyndighed. Vægten på et fly er afgørende, da landings- og overflyvningsafgifter beregnes efter flyets startvægt og antal kilometer, det tilbagelægger.

Ifølge SAS udnytter Ryanair en teknisk specifikation på selskabets Boeing 737-fly, der gør det muligt for flyet at blive certificeret til tre forskellige »takeoff«-vægte. Hvis flyet har færre passagerer ombord eller ikke er tanket helt op, kan flyets maksimale »takeoff«-vægt blive nedvejet.

Det er dette smuthul, Ryanair ifølge SAS har benyttet som en fast standard, så alle Ryanair-fly, der flyver i Europa, kun betaler afgift for flytypens lavest mulige certificerede vægt. Uanset hvor mange passagerer eller hvor meget brændstof der er ombord.

»Afgifterne for overflyvnings- og indflyvning beløber sig over en årrække til milliardbeløb alene for SAS, og derfor kan vi naturligvis ikke acceptere, hvis det skulle forholde sig sådan, at vores konkurrenter bryder reglerne og dermed udløser en højere regning til os. Vi afventer derfor en redegørelse fra myndighederne og vil selvfølgelig kræve vores penge tilbage, hvis vi har betalt for meget,« siger Lars Andersen, direktør for Public Affaris i SAS.

Taget på fersk gerning

SAS er da også af den klare overbevisning, at Ryanair ved at indberette den lave vægt bryder loven, der ifølge SAS dikterer, at fly altid skal betale afgift efter den højest certificerede »takeoff«-vægt. En holdning også Air France deler, og som man også finder hos de tyske myndigheder, Deutsche Flugsicherung, der nu har nedsat et hold af advokater, der skal undersøge, hvilke retslige skridt man kan tage mod Ryanair.

Ifølge det tyske branchemagasin »Cargo Forwarder« blev der i efteråret gennemført en række stikprøver på Ryanairs tyske hovedbase, Frankfurt-Hahn. Prøverne viste, at samtlige Ryanair-fly vejede mere, end hvad der var opgivet til myndighederne. I et enkelt tilfælde vejede et Ryanair-fly otte ton mere end opgivet.

Praksis ændret

Men Berlingske Business erfarer, at Eurocontrol siden 1. januar i år har krævet af Ryanair, at de betaler afgifter for den maksimale »takeoff«-vægt for samtlige af selskabets fly.

Om der kan blive tale om et tilbagebetalingskrav til Ryanair, der skal dække alle de år, hvor Ryanair har benyttet for lave vægt-angivelser, skulle være en af de muligheder, de tyske myndigheder undersøger.

I Danmark afventer man hos Trafikstyrelsen redegørelsen fra Eurocontrol, før man går videre med sagen.

»Vi har delt henvendelsen fra SAS med vores europæiske kolleger i Eurocontrol. Redegørelsen derfra vil vise, om vi fra dansk side har nogen sanktionsmuligheder eller et krav på tilbagebetaling fra Ryanair. Men så længe den redegørelse ikke er færdig, afventer vi,« lyder det fra Jens Trabolt, kommunikationsmedarbejder i Trafikstyrelsen.

Passagererne betaler

Ryanair har i gennemsnit 1.500 daglige afgange i Europa, hvilket på årsplan bliver til omkring 540.000 flyvninger.

At Ryanair nu står anklaget for så at sige at »snyde på vægten« kan virke paradoksalt, da Ryanair netop er kendt for at være uhyre nøjeregnende med at opkræve ekstragebyr, hvis passagererne medbringer mere baggage end tilladt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere