Del : SMS
Berlingske Business

A.P. Møller-Mærsks afkast har ikke været godt nok

TIL BM business f Michael Pram Rasmussen
Foto:

Michael Pram Rasmussen erkender uden forbehold, at shipping- og oliegiganten ikke gjort det godt nok i hans periode.

Artiklen fortsætter under annoncen

Gennem de sidste ni år, siden Michael Pram Rasmussen overtog formandsposten i Danmarks største virksomhed, A.P. Møller-Mærsk, i slutningen af 2003, har shipping- og oliegiganten ikke gjort det godt nok, og aktionærerne har ikke fået et afkast, de kan være tilfredse med.

Det erkender Michael Pram Rasmussen uden forbehold i biografien "Mærsk Formanden", som forlaget People's Press udgiver torsdag. Biografien er skrevet af Søren Funch, nyhedschef på Ritzaus Bureau, og Henrik Tüchsen, redaktør på netavisen MedWatch, som en opdateret udgave af deres tidligere Pram-biografi "Manden, de kaldte særligt egnet" fra 2007.

- Mange af de ting, vi har gjort i A.P. Møller - Mærsk er helt rigtige, men vi har stadig ikke leveret et tilfredsstillende afkast til vores aktionærer. Det kan der være rigtig mange årsager til, men afkastet har ikke været godt nok. Punktum - alt andet er dårlige undskyldninger, lyder en af Prams kontante udtalelser i biografien.

A.P. Møller - Mærsks omsætning er i løbet af de sidste ti år vokset fra ca. 150 mia. kr. årligt til tæt på 350 mia., men bundlinjen er ikke fulgt med. Og det er aktiekursen heller ikke. De to forfattere konstaterer, at værdien af A.P. Møller-aktien i dag ikke er højere end i 2003. Og Michael Pram Rasmussens forklaring er enkel:

- Vi har ikke tjent nok til, at kursen har kunnet stige. I en så volatil branche som rederibranchen er der et højere afkastkrav end i andre brancher, og det krav har vi ikke imødekommet. Derfor bliver vi straffet på aktiemarkedet, hvilket er forståeligt nok, og vi må ganske enkelt gøre det bedre i fremtiden, siger bestyrelsesformanden.

Han henviser særligt til volatiliteten i containerforretningen, som er omsætningsmæssigt dominerende i Mærsk.

- Containerforretningen er uhyre volatil. Det er naturligvis vanskeligt, når vi har en rate på gennemsnitligt 3000 dollar for en container. Hvis du tager 200 dollar af på prisen, det svarer til blot ca. 7 pct., vil det betyde 10 mia. kr. mindre i indtægt på årsplan. Det er noget af et herresving for nu at sige det mildt,” siger Michael Pram Rasmussen.

I sine ni år som bestyrelsesformand i A.P. Møller Mærsk har Michael Pram Rasmussen skiftet hele topledelsen ud, og bestyrelsen er han i gang med at sætte samme efter sine egne ideer. Så ledelsen og bestyrelsen har han med sig. Men hvad kan han selv.

En kilde tæt på Pram Rasmussen gennem mange år peger i biografien på, at manglen på visioner kan være en af hans godt skjulte svagheder. Den pågældende erhvervsmand har ganske enkelt aldrig oplevet de store visionære tanker hos Pram som forsikringsdirektør. Han har fokuseret på at drive en dansk forretning, der sælger forsikringer til danskerne - og ikke længere.

Manden, som hr. Møller i fondsbørsmeddelelsen kaldte "særlig egnet", mangler endnu at sætte de afgørende fingeraftryk på A.P. Møller - Mærsk og bane vejen for store stigninger på aktiemarkedet, slutter biografien.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere