Berlingske Business
LIVE
16:16 Wall Street fortsætter torsdagens fald

41.000 tons luftfragt via København på fire år

Først sker der intet. Vi står fem mand på airsite i Københavns Lufthavn og venter på fragtflyveren

fra Korean Airlines Cargo - der kommer fra en mellemlanding i Amsterdam - deriblandt Københavns Lufthavnes fragtchef Lars Korup.

Klokken er lidt i otte om morgenen.


- Vi satser stærkt på at øge antallet af fragtfly i København.

Ud over fragt på passagerfly, har vi rene fragtfly fast fra Korean Airlines, Singapore Airlines, DHL og FedEx - og vi håber

på flere fly. Vi gør meget for at hjælpe selskaber og speditører med markedsundersøgelser omkring luftfragt

og lufthavnen - og vi har netop søsat vores udvidelsesprojekt Airport Business Park, der består af 418.000 kvm frugtbar

jord, der er til leje, siger Lars Korup.


Efter et kvarter dukker stationschef for Korean Airlines Cargo, Henrik Melbye, op med

de nødvendige papirer - og derefter et par biler fra handlingselskabet Novia - og fem minutter efter syder der af aktivitet. Containere

og palletter med fragten køres frem - i dag er det især fersk norsk laks, pakket i is, der skal med. Endestation: japanske

køkkener. Fisken er fanget og renset søndag og mandag og er kørt med kølebil fra Nordnorge. Senest torsdag

kl. 11 skal lasten være i Osaka - kl 14 er for sent.



pct. dansk gods

Fra Danmark kan nævnes, skibsreservedele,

IT-udstyr, B&O-produkter og insulin fra NOVO. I reglen er halvdelen af flyets gods fra Holland og af den anden halvdel tegner

Norge og Danmark for hver 30 pct.


- Forud for VM i Japan og Korea var det os, der fløj spillertøj ud o.l. for DBU.

Det markederede vi festligt ved at brandvæsenet tændte deres vandkanoner og sendte vandsøjler over flyet ved afgangen.

Vi flyver også eksplosiver - bl.a. krudt til Hyundai, som producerer airbags. Vi har et godt samarbejde med både myndigheder,

lufthavnen, vores handlingagent Novia og vores salgsagent WECO Air Cargo, der sælger kapaciteten på flyene for os, siger

Henrik Melbye, som har arbejdet med logistik i udlandet i mere end 13 år inden han kom til det koreanske luftfartsselskab som stationschef.









Vægtforhold

vigtige

Præcis 8.30 dukker den lyseblå Boeing 747 Fragter op efter at have taxiet efter landingen ud mod Kongelunden -

og følger én af marchal-bilerne til standpladsen, hvor vi står.


Bettina Woldsted fra Novia kommer med vægtbalance-papirerne,

men må lave dem om, da man i Amsterdam har fyldt papirerne forkert ud - der står København i stedet for Seoul.

Stresset vender hun tilbage til loadingteamet, der har fået sig 20 minutters ufrivillig pause.


Men Henrik Melbye lader

ikke 747 fragteren lette, før han er sikker på, at vægtforholdene er i orden.


Det betyder 30 minutters forsinkelse.

Dvs. at maskinen først er i luften lidt før kl. 12 - men forsinkelsen kan formentlig hentes ind af den malaysiske kaptajn

Tang Kin Peng på vejen til Tashkent i Rusland, hvor der skal skiftes besætning og fyldes brændstof på maskinen.









Startvægt

395 tons

Startvægten i dag er 395 tons, hvor godsmængden er på godt 104 tons, 10 tons mindre end det maksimale. Men

da størstedelen af godset, der blev læsset ombord i Amsterdam, består af blomster og frugt, kan man trods en totalt

fyldt flyver, ikke komme højere op i vægt.


Københavns Lufthavn er det nordeuropæiske fragtcentrum for

Skandinavien, Baltikum og Nordeuropa - og er HUB (drejeskive) for SAS og for DHL.


Sidstnævnte har 15 fly i København

hver dag, hvor Singapore Airlines har tre om ugen og Korean Airlines to om ugen.


- Der håndteres i København 380.000

toms liftfragt, hvor de 70 pct. er transfergods. I fjor havde vi 14.000 starter og landinger med rene fragtfly.


SAS Cargo, Novia

og DHL North European Hub har hver sin fragtterminal. Korean Air Cargo gav for nylig iøvrigt Novia prisen som det bedste handlingsfirma

for rene fragtfly i selskabets globale netværk, siger Lars Korup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen