Del : SMS

2012 var det værste år siden 1987 for tørlast

Baltic Dry-indekset, der er et indeks for raterne på tørlastmarkedet, har haft det værste år i et kvart århundrede med et årsgennemsnit på 920.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver branchesitet Lloyd's List.

Baltic Dry blev introduceret i 1985 i indeks 1000, men det faldt samme år til et årsgennemsnit på 906 point. Året efter, i 1986, ramte indekset sit lavpunkt på 715 point i gennemsnit, og kun én gang siden 1987 har indekset haft et trecifret årsgennemsnit. Det var i 1998, hvor indekset landede på 945 point.

Ifølge Lloyd's List er tørlastoperatørernes indtjening styrtdykket i forbindelse med markant overkapacitet i markedet kombineret med et rekordhøjt niveau af leverancer på tidligere investeringer fra de sidste tre til fire år.

Antallet af skibe er således steget med hele 36 pct. - fra 6944 skibe i starten af 2009 til hele 9464 skibe i starten af december 2012, skriver sitet. Samtidig er kapaciteten steget med 62 pct. i perioden, mens efterspørgslen kun er vokset med 23 pct.

Indekset har samtidig levet en meget omskiftelig tilværelse de seneste år. Baltic Dry ramte et foreløbigt højdepunkt den 20. maj 2008, da indekset ramte 11.793. I løbet af efteråret faldt indekset dog med hele 94 pct. og blev barberet til 663 point den 5. december samme år.

De seneste års bundniveau blev nået fredag 3. februar 2012, hvor indekset faldt til 647, og 2012 markerer således det laveste årsgennemsnit i et kvart århundrede.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere