Del : SMS

Snedigt træk: Skattegrænser låses fast

skat615x339_6.jpg

Det kommer til at koste mere end de fleste lige tror, at regeringen låser alle satser i det danske skattesystem fast over de næste tre år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kommer til at koste danskerne dyrt, at regeringen fra og med næste år – igen – fastlåser alle beløbsgrænser i skattesystemet. Denne gang vil fastfrysningen tilmed vare i hele tre år. Indgrebet betyder, at grænsen for hvornår man eksempelvis skal betale topskat ikke stiger, sådan som det ellers er sket fast år efter år.

Men personfradraget, jobfradraget og alle andre beløbsgrænser i det danske skattesystem, som normalt hæves lidt hvert eneste år, fryses også fast fra 2011 og til og med 2013. Også fra 2009 til 2010 blev grænserne låst fast, hvilket er en hidtil overset del af den skattereform, som stadig er under indkøring.

Fastfrysningen kommer, sammen med aflysningen af den ellers lovede stigning i grænsen for, hvornår der skal betales topskat, til at koste en topskatteyder med en indkomst på mere end 389.900 kroner årligt 4.400 kroner til næste år, 5.900 kroner i 2012 og 7.763 kroner i 2013.

Det viser beregninger, som Danske Bank har udarbejdet for Berlingske Business.

Bankens økonom, Las Olsen, siger tilmed, at det tab, som kommer fordi skattegrænserne ikke hæves, vil udvikle sig til et tab i al fremtid, hvorfor regningen for dette indgreb på sigt vil blive ganske betydelig.

»Topskatteyderne bliver hårdere ramt end andre, af de nye omlægninger i skattesystemet. De rammes nemlig både af, at alle beløbsgrænserne fastholdes, og af at den varslede forhøjelse af topskatteloftet aflyses. De to ting vil betyde, at der kommer langt flere danskere, som skal betale topskat,« siger Las Olsen.

Flere topskatteydere

I følge beregninger fra Danske Bank vil udskydelsen af den lovede forhøjelse af topskattegrænsen betyde, at der i 2013 vil være 850.000 topskatteydere. Til sammenligning er der i år 560.000.

At fastlåse alle beløbsgrænser i skattesystemet, er det samme som at sætte skatten op. Eksempelvis steg grænsen for, hvornår der skal betales topskat fra 335.800 kroner til 347.200 fra 2008 til 2009.

Det svarer til en stigning på 11.400 kroner, eller 3,4 procent. Eftersom topskatten er på 15 procent, svarer det til en »besparelse« på 1.710 kroner fra det ene år til det andet. Det er for at kompensere for den almindelige løn og prisudvikling, at disse reguleringer tidligere har fundet sted hvert eneste år.

Også personfradraget, jobfradraget, grænser for hvornår aktieskatten stiger, og stribevis af andre beløbsgrænser hæves automatisk år efter år som følge af dette. Bare ikke i de kommende år. En typisk person, som betaler topskat går på denne måde samlet går glip af en lettelse i skatten på 2.500 kroner til næste år.
Andre steder, hvor regeringen vil støvsuge danskernes lommer for penge, er ved at hæve en hel vifte af afgifter på energi, cigaretter, tobak, chokolade, slik, is og fedt.

Værdien af rentefradraget sænkes også, hvis man har særlig store renteudgifter, og så er der en lang række nye skatter eller forhøjelser af eksisterende afgifter, som rammer erhvervslivet.

»Så danskerne kommer over de kommende år til at betale mere i skat. Forårspakken var fuldt finansieret på sigt. Så den flyttede kun lidt rundt på skatten. Oven i det kommer så genopretningsplanen, som hæver skatterne. Så facit af de to planer er, at danskerne skal betale mere i skat,« siger Las Olsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere