Del : SMS
Berlingske Business

Skat går på biljagt på direktionsgangen

Bil
Foto:

Skat har lagt op til at få ryddet op i de kneb, som danskerne bruger for at komme til at køre i en dyr bil uden at betale regningen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Blandt de bilglade danskere udfoldes der stor kreativitet for at undgå at betale den høje danske registreringsafgift på biler. Men Skat vil rydde op i de forskellige metoder til at snyde sig uden om de danske afgifter, fremgår det af Skats aktivitetsplan for 2011.

Og der bliver blandt andet sat skarpt lys på chefernes køretøjer. Ifølge Skat er det nemlig ikke mindst cheferne, der »glemmer« at indberette værdien af fri bil til beskatning – en forseelse, der tidligere har udløst bøder på op til 400.000 kroner.

»Erfaringer har blandt andet vist, at jo nærmere man kommer direktøren i selskabet, jo større er sandsynligheden for, at der ikke foretages beskatning/korrekt beskatning efter gældende bestemmelser,« skriver Skat, som hidtil kun har kigget efter dette kneb i Nordsjælland.



Nu bredes jagten ud over hele landet i samarbejde med politiet og med hjælp fra Øresundsbroen, Storebæltsbroen, brændstofselskaber, Parkering København og Færdselsstyrelsen.

Men derudover bliver der i 2011 især sat fokus på snyd med leasingbiler og såkaldte demobiler.

»Fokus vil blandt andet omfatte kontrol af leasingaftaler for at afsløre snyd, herunder i de tilfælde, hvor det reelt er leasingtager, der er ejer af køretøjet og ikke leasingselskabet,« hedder det i planen.

Det betyder med andre ord, at der kan være tale om en fiktiv leasingaftale, der oprettes for at udnytte muligheden for at nøjes med at betale forholdsmæssig registreringsafgift.

Hvis for eksempel en tre år gammel bil indregistreres til leasing, kan man nøjes med at betale en halv procent af registreringsafgiften om måneden. Men hvis der ikke er tale om en reel leasingaftale, hvor både risiko og gevinst ved at eje bilen ligger hos et leasingselskab, er der ikke tale om leasing.

Direktør Christian Brandt fra brancheforeningen Finans og Leasing tager afstand fra metoderne.

»Hvis der ikke er en egentlig leasinggiver i aftalen, så er der jo kun tale om papirpenge, og det kan friste personer, der kan lide at være godt kørende, men ikke vil betale for det,« siger han.



Han tror ikke, at det har noget stort omfang i forbindelse med almindelige brugsbiler, men at det kan dreje sig om dyrere, let brugte specialbiler, der importeres til formålet.

Desuden vil Skat kigge nærmere på forhandlernes demobiler, som ofte kan købes til fordelagtige brugtpriser med få kilometer på kilometertælleren. Loven giver mulighed for, at bilforhandlerne kan indkøbe demobiler med fordelagtig beskatning for senere at sælge dem som brugte biler til deres kunder. Men Skat vil nu undersøge, om der i virkeligheden indkøbes unødvendigt mange demobiler kun med det formål at sælge dem videre. Og bilforhandlerne kan vente besøg fra Skat.

»Aktionerne bliver målrettede kontrolaktioner på strategisk udvalgte geografiske områder på tværs af landet,« skriver Skat, som har afsat 17 årsværk til at komme snyd med beskatning af biler til livs.

Endelig vil Skat også sætte en stopper for udenlandske biler, der ulovligt kører på de danske veje – enten med udenlandske nummerplader eller med nummerplader fra en dansk indregistreret bil.

»Den høje danske registreringsafgift på motorkøretøjer betyder, at der er mange danskere og udlændinge, der bruger udenlandske køretøjer i strid med reglerne, når de er i Danmark. Det gælder blandt andet udlændinge, der har fast ophold her i landet, men kører i udenlandsk indregistrerede motorkøretøjer. Og det gælder herboende danskere, som ulovligt køber udenlandske biler, men ikke lader dem indregistrere i Danmark eller sætter danske nummerplader tilhørende et andet køretøj på bilerne,« skriver Skat.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere