Del : SMS
Berlingske Business

Sådan ser skatten ud på aktier og obligationer for private

Penge - beregninger
PRIVATOEKONOMI. MODELFOTO. Foto:

Her er en oversigt over skattereglerne på forskellige værdipapirer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Aktier på reguleret marked (børsnoterede)

Gevinst: Både gevinster fra salg af aktier og udbytter bliver beskattet som aktieindkomst. Satsen er på 28 procent for beløb under 48.300 kr. og på 42 procent for avancer over den grænse (2010). Fra og med 2012 nedsættes skattesatsen fra 28 til 27 procent. Gevinster skal indberettes til Skat på selvangivelsen i det år, aktierne er solgt.

Tab: Hvis du har et realiseret tab på aktier, kan det fradrages i 1) udbytter af aktier optaget til handel på et reguleret marked, samt 2) realiseret gevinst ved salg af aktier optaget til handel på et reguleret marked. Hvis du ikke har mulighed for at anvende tabet i det år, det er realiseret, kan du fremføre tabet på ubestemt tid og bruge det til fradrag i fremtidige udbytter og/eller avancer fra samme type aktier. Det er et krav, at du fortæller Skat om købet af aktierne, for at du efterfølgende kan fradrage et eventuelt tab på aktierne.

Tabet skal indberettes til Skat på selvangivelsen i det år, aktierne er solgt. Når der er tale om aktier i dansk depot/ handlet via dansk bank, sker underretningen automatisk. Kun ved handel via udenlandske værdipapirhandlere, skal man foretage sig noget aktivt over for Skat.

Aktier på ureguleret marked (unoterede)

Gevinst: Avance ved salg af unoterede aktier bliver beskattet på samme måde som de børsnoterede aktier.

Tab: Realiseret tab på aktier kan fradrages direkte i det år, hvor aktierne er solgt. Et tab giver et skattemæssigt fradragsværdi i anden indkomst på mellem 28 procent og 42 procent i året, hvor tabet realiseres.

Danske obligationer

Gevinst: Det afgørende er her, hvornår obligationerne er købt. Hvis du har købt obligationen før 27. januar 2010, er gevinsten skattefri – det forudsatter blot, at obligationen var blåstemplet (pålydende rente over mindsterenten). Hvis obligationen derimod er anskaffet d. 27. januar eller senere, er gevinsten skattepligtige. Beskatning sker som kapitalindkomst med en stats fra cirka 33 procent og til 49,5 procent. Der er i 2010 indført et bundfradrag på 40.000 kr. pr. person, som betyder, at positiv nettokapitalindkomst op til 40.000 kr. om året beskattes med cirka 37 procent.

Tab: Hvis du har købt obligationen før 27. januar 2010, er der ikke fradrag for tab. Hvis obligationen er anskaffet d. 27 . januar eller senere, er et tab fradragsberettiget. Igen sker beskatning som kapitalindkomst, og fradragsværdien ved et tab bliver derved på cirka 33 procent til 49,5 procent (2010) afhængigt af ens øvrige indkomstforhold. Der er fra og med indkomståret 2010 indført en skattefri bagatelgrænse for nettokursgevinster på 2000 kr.

Omvendt er der heller ikke fradrag for nettokurstab på op til 2000 kr. i indkomståret. Udenlandske Gevinst: Kursgevinster bliver beskattet som kapitalindkomst med en sats fra cirka 33 procent og til 49,5 procent (2010) uanset, hvornår obligationen er købt. Ellers samme regler som ved danske obligationer. Tab: Et kurstab på en udenlandsk obligation er fradragsberettiget med en fradragsværdi på fra cirka 33 procent til 49,5 procent (2010) afhængig af øvrige indkomstforhold. Det gælder uanset hvornår obligationen er købt.

Ellers samme regler som ved danske obligationer.

Kilde: Deloitte

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere