Del : SMS
Berlingske Business

Lavere skat virker bedst på den lange bane

skat.jpg
Foto:

Der er for tiden en heftig debat ikke bare om, men også hvordan en økonomisk stimulanspakke skal skrues sammen. Større offentlige udgifter eller investeringer vil virke bedst på kort sigt, mens lavere skatter giver de fleste fordel på længere sigt, viser beregninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mange ser lige nu større offentlige investeringer i nye veje, skoler og hospitaler som den helt rette medicin mod den nedtur, som truer dansk økonomi. Men på længere sigt og efter bare tre til fire år giver lavere skatter langt større økonomiske gevinster og flere nye job, end øgede offentlige investeringer.

Cheføkonom i Sydbank Jacob Graven er enig i, at lavere skatter på længere sigt vil give et mere positivt bidrag til dansk økonomi, end større offentlige udgifter.

»Men det kan alligevel være nødvendigt at øge det offentlige forbrug, eller de offentlige investeringer, hvis økonomien skal have en kickstart her og nu. Det kan således være nødvendigt at bruge meget kortsigtede instrumenter, hvis man står foran en meget dyb krise. Får man ikke bremset ledigheden i at stige for meget, kan det let starte en ond cirkel, som er vanskelig at komme ud af igen,« siger Jacob Graven.

Han tilføjer, at der formentlig også kommer en vækstpakke herhjemme i løbet af foråret eller sommeren.

»Men det bedste er nok at vente lidt med at søsætte den. Fortsat er arbejdsløsheden således meget lav. Men regeringen bør have en plan klar, så den kan lave noget meget hurtigt, hvis den aktuelle krise udvikler sig værre end forudset,« siger Jacob Graven.

Pakke kan hjælpe

Også Cepos har den opfattelse, at det er bedst at vente med en finanspolitisk lempelse, da arbejdsløsheden fortsat er langt under det såkaldte strukturelle niveau, som ikke skaber lønpres og mangel på folk.

Kommer der en økonomisk pakke, vil den med stor sandsynlighed indeholde flere elementer, og kombinere lavere skatter med offentlige tiltag på en række områder. Gøres det rigtigt, kan det faktisk også være med til at øge udbuddet af arbejdskraft. Bliver det eksempelvis nemmere at få passet børn i daginstitutioner, vil folk nemmere kunne arbejde mere, og undgå at tage fri i forbindelse med de såkaldte lukkedage. Bliver det nemmere at komme på arbejde med bil eller offentlig transport er der også flere timer til at knokle i – for blot at nævne noget.

les@berlingske.dk

 

 

Det viser en udregning, som er udarbejdet på den samfundsøkonomiske model, Adam, af specialkonsulent Anders Borup Christensen fra den liberale tænketank, Cepos.

»Lettelser i topskatten har efter få år større positiv effekt på beskæftigelsen end offentlige investeringer. Den skyldes, at en lavere i marginalskat, ud over at øge det private forbrug også øger lysten til at arbejde og får flere ud på arbejdsmarkedet. Omvendt har øgede offentlige udgifter stort set ingen effekt på arbejdsudbuddet, men har ene og alene betydning for efterspørgslen,« siger Anders Borup Christensen.

En lettelse af topskatten på fem milliarder kroner vil ifølge beregningerne kunne øge beskæftigelsen herhjemme med knap 7.000 personer på længere sigt, hvilket er langt mere end de offentlige investeringer giver.

»Det er derfor meget kortsigtet vurdering, når mange påstår, at øget offentligt forbrug eller offentlige investeringer er de bedste vækstinstrumenter,« siger økonomen.

Farlig ledighed

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere