Del : SMS
Berlingske Business

Ekstra skatteregning til firmabiler på vej

Firmabil test. Toyota avensis, Skoda Superb, Opel Insigna. 07022009 Foto: Martin Ballund
Foto:

Hvis det står til regeringen, skal danskere med fri bil betale mere i skat. Nye regler skal gælde for biler, der allerede er købt. Det skabers harme.

Artiklen fortsætter under annoncen
En ekstra skatteregning på op mod 4.000 kr. det kan blive resultatet for de mange tusinde danske lønmodtagere, der tilbage i december 2010 fik ny firmabil.

Med skattereformen vil regeringen stramme beskatningen af fri bil. Et lovforslag er netop blevet fremsat i Folketinget, og det er meningen, at den nye lov skal træde i kraft 1. januar næste år, men den kommer til at gælde for biler, der allerede er købt og indregistreret. Det skabe vrede blandt organisationer og revisorer.



Som det ser ud i dag, skal man betale fuld skat af fri bil i indregistreringsåret samt to år derefter. Det betyder, at stort set alle firmabiler bliver købt i december, hvorved skatten på bilen falder allerede efter 25 måneder. Det vil regeringen lave om på. Fremover skal den høje skat betales i 36 måneder, efter bilen er indregistreret, uanset hvornår på året den er købt.

Herudover bliver det miljøtillæg, man betaler for fri bil, forhøjet. Hos både FDM, Business Danmark og revisor- og rådgivningsfirmaet PwC er man stærkt utilfreds med, at regeringen vil have stramningen til at gælde for biler, der er købt og betalt.

»Det er ikke rimeligt, at de nye regler får virkning for allerede indregistrerede biler. Det var mere rimeligt, at de nye regler får virkning fra indregistreringstidspunktet af bilen på enten tidspunktet fra lovforslagets fremsættelse eller fra 1. januar 2013,« siger skattepartner i PwC, Søren Bech.

BMW M5


Business Danmark har beregnet, at en medarbejder, som har fået en ny firmabil i den sidste måned af 2010, står til at få et skattesmæk i omegnen af 3.500 kr. til 3.800 kr.

»Har man anskaffet sin firmabil lige før fremsættelsen af skattereformen, vil man over de næste tre år få en ekstra udgift på 10.000 kr. Det er ikke rimeligt,« siger landsformand for Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.

Handler om provenu

Endnu er det for tidligt entydigt at sige, at forslaget fra regeringen også bliver til ny lov. Regeringen skriver som begrundelse for forslaget, at parterne er enige om at justere reglerne for beskatning af fri bil, så tilskyndelsen til at anskaffe mere brændstoføkonomis­ke firmabiler øges, og så der ikke kan opnås en skattemæssig fordel ved at indregistrere en bil i slutningen af året.

Hos FDM køber man ikke den begrundelse og henviser til, at regeringen vil ændre på skatten for de biler, der har kørt rundt på gaderne i de sidste over to år.

»Det bekræfter vores formodning om, at den nye lov udelukkende handler om provenu og ikke miljø. At indføre loven med tilbagevirkende kraft har ingen effekter på miljøet. Det handler bare om at få penge i kassen,« siger forbrugerøkonom hos FDM Allan Skytte Christensen.

»Hvis reglerne kun gjaldt for nye biler, ville man til en vis grad kunne retfærdiggøre miljøtillægget, fordi det ville få flere til at vælge en mindre bil. Både virksomheder og de enkelte medarbejdere vil kunne nå at justere deres adfærd. Det kan de ikke med tilbagevirkende kraft,« siger Allan Skytte Christensen.

Generelt betyder skattereformen, at skatten på fri bil bliver sat i vejret, og med de nye regler vil det være ligegyldigt, om en firmabil bliver købt i januar eller december. Måden at udregne værdien af bilen på, ændres ikke. I de første tre år sættes værdien af bilen til 25 pct. af de første 300.000 kr. og 20 pct. af det overskydende beløb. Når bilen er tre år gammel, er det kun 75 pct. af bilens værdi, der skal betales skat af. Skidt for arbejdsmiljøet Hos Business Danmark mener man, at regeringen burde trække hele forslaget tilbage.

»Vi vurderer, at hverken en øget beskatning af firmabilen eller en højere miljøafgift vil gavne miljøet. Det vil snarere afstedkomme, at man sparer på ekstraudstyr eller vælger en billigere, forurenende benzinmodel, som herefter sælges videre til private,« siger Jens Neustrup Simonsen, der mener, at stramningerne ikke vil forbedre ikke den danske bilpark.

»De vil derimod påvirke arbejdsmiljøet negativt for dem med firmabil, og for de fleste af dem er bilen en forudsætning for kunne varetage deres job,« siger Jens Neustrup Simonsen med henvisning til, at man måske vil vælge en mindre firmabil på grund af de nye regler.

»Øget beskatning kan meget vel medføre et fravalg af de mest miljørigtige og sikreste biler til fordel for øget brugtvognsimport. Adgangen til økonomisk rimelige firmabiler smitter positivt af på resten af bilparken, fordi bilerne efter tre til fire år afhændes til private ejere,« siger Jens Neustrup Simonsen.

Ifølge Skat er der indregistreret omkring 85.000 firmabiler i Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere