Del : SMS
Berlingske Business

Turister elsker at bo privat hos danskere

Hvad enten det handler om udlejning af private lejligheder, boligbytte eller bare at stille sit hjem gratis til rådighed, så er
Hvad enten det handler om udlejning af private lejligheder, boligbytte eller bare at stille sit hjem gratis til rådighed, så er det de seneste år piblet frem med hjemmesider, som har stor succes med at formidle kontakt mellem mennesker. Foto:

På få år har hotellerne fået en ny modspiller.

Artiklen fortsætter under annoncen
På få år har hotellerne fået en ny modspiller. Hvad enten det handler om udlejning af private lejligheder, boligbytte eller bare at stille sit hjem gratis til rådighed, så er det de seneste år piblet frem med hjemmesider, som har stor succes med at formidle kontakt mellem mennesker. Det skriver Politiken Søndag. 

»Det er et område i kraftig vækst i hele den vestlige verden. Flere og flere skriver og taler om det, men ingen har et overblik over, hvor stort det er blevet«, fortæller centerleder Lise Lyck fra Center for Tourism and Culture Management på Copenhagen Business School til Politiken. 

Politiken har talt med en række af de udbydere, som formidler kontakten mellem private udlejere i Danmark og interesserede turister. Alle melder om kraftigt stigende interesse. 

Inden for den gratis udgave, hvor man stiller sit hjem, et værelse eller en sofa til rådighed, har Couchsurfing rundet fire millioner, som har prøvet kræfter med det. I Danmark har siden 33.000 medlemmer, hvilket har kastet masser af historier af sig i medierne om, hvordan bånd bliver knyttet mellem nationaliteter.

Samme tendens oplever en række formidlere af boligbytte - blandt andet HomeExchange, som er steget fra 900 til 1.200 medlemmer det seneste år. Også inden for privat boligudlejning fortæller tyskbaserede Wimdu med halvandet år på bagen, at de i de seneste tre måneder har booket mere end 3.000 overnatninger i Danmark og især i København. 

Det er dog Airbnb, der er den helt store spiller på det private udlejningsmarked. Til at begynde med i 2007 var Airbnb et amerikansk fænomen - en hjemmeside, hvor private kunne oprette en profil med deres bolig, som andre kunne booke på dagsbasis. Det har siden bredt sig til hele verden, og i det seneste år er der formidlet 10 millioner overnatninger på siden. Danmark er et af Airbnb's hurtigst voksende markeder med en vækst det seneste år på 550 procent - svarende til 75.000 overnatninger. 

Airbnb har i år åbnet et kontor med 15 ansatte i København. 

»Der er helt klart en tendens til, at folk søger nye dimensioner i rejsen, som er mere personlige og sociale end hotellerne. Mange af brugerne er også unge, som ikke har råd til hotel, men nu har mulighed for at komme«, siger Henrik Halkier, der forsker i turisme på Aalborg Universitet, til Politiken: 

»Det er super godt for byturismen. De bidrager til lokaløkonomien, når de spiser og betaler for oplevelser. Men endnu vigtigere bliver de til ambassadører for København. De tager hjem og fortæller om deres fede personlige ferie til deres venner, og det er markedsføring, der ikke er til at betale«.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere