Del : SMS
Berlingske Business

Sådan forsikres de elektroniske julegaver

BRITAIN APPLE I PAD MINI LAUNCH
Arkiv Foto:

Der er markant forskel på at forsikre elektronik enkeltvis ved købet eller generelt gennem en indboforsikring.

Artiklen fortsætter under annoncen

De fleste danskere kender spørgsmålet, som typisk falder netop, som der skal betales for det nye kamera, computer eller mobiltelefon.

»Skal du have en forsikring med?«

Typisk udløser spørgsmålet på rekordtid en formular, der blot skal underskrives, for at den nye elektronik er forsikret.

Men er det nu også en god idé at slå til i butikken, eller kan det bedre betale sig at tegne en forsikring af al elekronikken i hjemmet hos sit forsikringsselskab? Og kan det overhovedet betale sig at forsikre elektronik, som i værste fald er overhalet af nye, hurtigere og mindre modeller senest et år efter købet?

»Man skal først gøre økonomien i det op med sig selv. Ofte har forsikringerne et begrænset dækningsområde på grund af købeloven og den almindelige indboforsikring. Derefter skal man gøre risikoen op. For hvor stor er risikoen lige for, at hunden hopper op på bordet og vælter en cola ned i tastaturet,« siger Tina Dhanda Kalsi, seniorjurist i Forbrugerrådet.

I forhold til økonomien påpeger hun, at det ofte vil være en billigere løsning at forsikre alle sine elektroniske indkøb på én gang frem for at forsikre dem et af gangen ved købet.

»Så vil alle dine elektronikproduketer være dækkede, mens det kan blive bekosteligt, hvis du skal købe en forsikring til hver enkelt apparat,« siger hun.

Kan spare ved at selvforsikre

I forhold til, om risikoen kræver en forsikring, siger hun:

»Det kan være svært at forudse, hvor nødvendigt det er at have forsikring af de mange produkter. Hvis de skiftes ud med to til tre års mellemrum, som mobiltelefoner ofte bliver, giver det måske ikke mening. De falder hurtigt i værdi, og forsikringen sikrer ikke mod tab, fordi produktet er faldet i værdi.«

Dermed lyder hendes generelle råd, at der skal være tale om dyre produkter, som man forventer at have i mange flere år, før forsikringen betaler sig. En anden faktor, der taler for forsikringer, er små børn i nærheden af de elektroniske goder, eller at de tit bliver taget med på rejser.

»Men igen skal man gøre op, om det man sparer ved at selvforsikre sig, kan være med til at dække prisen på det nye apparat, hvis der sker noget,« siger hun.

Endelig anbefaler hun, at man læser betingelserne grundigt og husker, at man altid har 14 dages fortrydelsesret på en tegnet forsikring.

»Man skal være opmærksom på regler om untagelser og afskrivning. Folk bliver ofte skuffede, fordi de tror, at de kan få en ny computer til samme pris. Men de har kun krav på en computer med de samme specifikationer,« siger hun.

Eneste genvej

Den eneste genvej til at sammenligne forsikringsbetingelser er forbrugersitet www.vilkår.dk, som drives af Rasmus Meineke.

»Fordelen ved tillægsforsikringen er, at den dækker nogle skader, som indbo- og familieforsikringen ikke dækker. Det er f.eks. pludselige skader, funktionsfejl og pixelfejl. Men inden man tegner forsikringen i butikken, bør man som minimum vide, om man allerede har tegnet forsikringen gennem sit forsikringsselskab, for der er ingen fordel i at være dobbeltforsikret.

Dernæst melder spørgsmålet sig, om det bedst kan svare sig at tegne tillægsforsikringen i butikken eller gennem sit forsikringsselskab,« oplyser Rasmus Meineke, som i det vedstående skema har analyseret fordele og ulemper.

Hans anbefaling lyder:

»For de fleste vil dækningen gennem forsikringsselskabet være den bedste løsning. Årsagen er, at det prismæssigt er billigere, og samtidig dækker tillægsforsikringen hjemmets elektriske apparater inkl. hårde hvidevarer. Men spørg endelig dit selskab.«

De vigtige spørgsmål er pris, varighed, selvrisiko, dækningssum, er pixelfejl dækket, og dækkes elektronik, der er købt brugt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere