Del : SMS

Topadvokat begår dyr bommert

17BUSFlyselskabet-Cimber-lu.jpg
Konkursboet efter Cimber Sterling har landsrettens ord for, at de leasede flymotorer er ejet af boet – og ikke af leasingselskabet. På grund af en advokatbommert blev sagen ikke anket til Højesteret. Foto: Keld Navntoft

Peter Carlstedt Nørtved fra et af Danmarks største advokatkontorer fik ikke anket en landsretsdom i tide til Højesteret – det kan koste klienterne, en række flyleasingfirmaer, over 40 millioner kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Torsdag i sidste uge var næppe nogen god dag for advokat Peter Carlstedt Nørtved og hans arbejdsgiver, et af Danmarks største og mests prestigefyldte advokatfirmaer Gorrissen Federspiel.

Lige inden vinterferien besluttede Højesteret nemlig, at en række danske og udenlandske flyfirmaer ikke skulle have lov til at anke en ubehagelig landsretsdom.

17BUSpeterCarlstedtNørtved.jpg
Advokat Peter Carlstedt Nørtved fra Gorissen Federspiel fik indleveret anken til Højesteret én dag for sent. PR-foto

Årsag: Peter Carlstedt Nørtved havde indleveret anken til Højesteret én dag for sent!

Sommeren 2015 vandt konkursboet efter flyselskabet Cimber Sterling en vigtig sag i Vestre Landsret. Sagen drejede sig om, hvem der ejede nogle leasede flymotorer, som sad i Cimber Sterlings fly, da selskabet gik konkurs i 2012. Flymotorer er særdeles værdifulde, og alene syv motorer kan være over 40 mio. kr. værd.

Leasingselskaberne mente, at motorerne tilhørte dem, mens konkursboet mente, at motorerne tilhørte konkursboet. Landsrettens dom gik leasingselskaberne imod. De havde fortabt ejendomsretten til flymotorerne, fastslog dommerne.

Et fly fra det konkursramte flyselskab Cimber Sterling bugseres

I november 2015 gav Procesbevillingsnævnet leasingselskaberne lov til at anke dommen til Højesteret. Dermed øjnede selskaberne en ny chance for at få deres milliondyre flymotorer tilbage fra konkursboet efter Cimber Sterling.

Men så var det, at noget gik galt for advokat Peter Carlstedt Nørtved og Gorrissen Federspiel. En anke til Højesteret skal indleveres senest fire uger efter, at Procesbevillingsnævnet har givet tilladelse til anken. Men en ekspeditionsfejl på Peter Carlstedt Nørtveds kontor betød, at anken landede på Højesterets bord én dag for sent.

Ejendomsretten kan komme i fare

Højesterets kan undtagelsesvis tillade en anke, selv om ankefristen er overskredet. Men Højesteret fandt ifølge dommen fra sidste uge, at der ikke forelå særlige omstændigheder, og derfor tillod retten ikke leasingselskabernes anke.

Det er flyleasingselskaberne, herunder Nordic Aviation Capital i Billund, bestemt ikke glade for. Leasingselskaberne har forklaret Højesteret, at sagen har vidtrækkende betydning for dansk luftfart. Danske flyselskaber vil nemlig for fremtiden få meget vanskeligt ved at leje flymotorer til erstatning for motorer, der skal sendes til reparation. Det skyldes, at udlejerne af flymotorer nu må se i øjnene, at de risikerer at fortabe ejendomsretten til deres motorer, hvis lejeren går konkurs, som Cimber Sterling gjorde.

17BUSAdm-Direktoer-Finn-Str.jpg

Billund-selskabet Nordic Aviation Capital (NAC), som ejer verdens største flåde af mindre regionalfly, er et af de selskaber, som leasede motorer til Cimber Sterling, og står til at miste et tocifret millionbeløb. Det har ikke været muligt at træffe NACs adm. direktør, Søren Overgaard, for en kommentar. Heller ikke storaktionær og bestyrelsesformand Martin Møller er tilgængelig i vinterferien. Han solgte i sommer ud af selskabet til kapitalfonden EQT og blev mangemilliardær.

Gorrissen Federspiels managing partner Tomas Haagen forklarer, at sagen er opstået på grund af en fejl i forbindelse med fremnoteringen af fristen for indsendelse af ankestævningen, hvor fristens udløb fejlagtigt blev noteret en dag for sent.

»Vi har over for vores klienter påtaget os ansvaret for den fejl, der er sket, og sagen er anmeldt til vores forsikringsselskab. Det er for tidligt at sige noget om, hvad det vil ende med, og vi kan ikke på nuværende tidspunkt sige noget kvalificeret om de involverede beløb,« siger Tomas Haagen.

sas

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere