Del : SMS
Berlingske Business

Store forventninger

Henrik Wellejus
Henrik Wellejus

Nyt om revision: Generation Y. MeWe-generationen. Millennials. Kært barn har mange navne. Men faktisk er de ikke længere børn. De såkaldte millennials, der er født fra 1980erne og frem, er ved at være eller er blevet voksne, og de er godt i gang med at indtage arbejdsmarkedet. De er veluddannede og ambitiøse, og så har de store forventninger og stærke meninger om, hvilken type arbejdsplads de ønsker at være en del af.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ifølge en global undersøgelse lavet af Deloitte vil millennium-generationen udgøre 75 pct. af arbejdskraften i 2025. Vil man som virksomhed tiltrække de mest eftertragtede og talentfulde af den generation, må man forsøge at matche deres forventninger. Og de er store.

På millennium-generationens ideelle arbejdsplads er der en kultur, der giver plads til kreativitet, og virksomhedens struktur og processer understøtter innovation. Samtidig udvikler virksomhederne deres medarbejderes evner og ledelseskompetencer og bidrager positivt til samfundet.

Desværre mener 63 pct. af de unge ikke, at erhvervslivets ledere støtter nok op om innovation. Undersøgelsen viser, at det er en udbredt opfattelse, at virksomheder i dag ikke tør tage chancer. De unge mener, virksomheder vælger den sikre vej og udelukkende sætter deres lid til eksisterende produkter, services og forretningsgange, og at de ikke er villige til at samarbejde med andre virksomheder og universiteter for at understøtte innovation og udvikling.

Det er et problem.

Størstedelen af de unge vælger arbejdsplads ud fra, hvor innovativ virksomheden er. Men hvordan skal virksomhederne tiltrække kandidater, som opfatter dem som uinteressante og kedelige?

Spørgsmålet er dog, om det nu også står så slemt til med innovationen i erhvervslivet, som de unge i undersøgelsen fremlægger det.Noget tyder på, at det ikke er tilfældet, når det kommer til de danske virksomheder.

For kun to måneder siden blev Danmark udråbt til at være det mest innovative land i hele EU af Gallup Europe. Hele 55 pct. af de danske virksomheder har udviklet nye produkter og tjenesteydelser siden 2010, og 52 pct. har indført nye eller forbedrede arbejdsprocesser.

Det er rigtig godt gået i kølvandet på en finanskrise, og det er den rigtige vej, hvis man vil blive ved med at tiltrække de bedste danske og internationale medarbejdere.

Derfor ligger udfordringen i kampen om at tiltrække talenter måske i virkeligheden ikke i evnen til skabe en kultur, der understøtter innovation, men i kommunikationen af den innovationskultur, der allerede trives i dansk erhvervsliv. For ikke at blive opfattet som en plade, der kører i samme triste rille, må virksomhederne italesætte deres evne til at udvikle sig og tænke nyt. De må gøre det synligt, at nye ideer er velkomne, og at der altid er plads til forbedringer.

De virksomheder, der formår at differentiere sig i markedet vil kunne tiltrække de største talenter og dermed forbedre konkurrenceevnen på både kort og lang sigt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere