Del : SMS
Berlingske Business

Store forskelle i revisionshonorar

Hovedparten af de største danske erhvervsvirksomheder betaler et honorar til lovpligtig revision på mellem 0,03 og 0,05 procent af omsætningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hovedparten af de største danske erhvervsvirksomheder betaler et honorarer til lovpligtig revision på mellem 0,03 og 0,05 procent af omsætningen. Det svarer til, at et selskab med en omsætning på 50 mia. kr. betaler et revisionshonorar på ca.15-25 mio. kr. Eksempelvis betaler A.P. Møller-Mærsk et revisionshonorar på 102 mio. kr. svarende til 0,03 procent af omsætningen. ISS og Vestas betaler lidt mere, nemlig 0,04 procent af omsætningen, viser Økonomisk Ugebrevs årlige benchmark-analyse af revisionshonorarerne i de 100 største selskaber. Meget konkurrencedygtige priser får blandt andet DONG hos PwC, og Arla Foods hos KPMG. Arla har dog nu har lagt de udenlandske datterselskaber hos det nye KPMG 2014. I den lidt mere dyre ende af skalaen ligger FLSmidth med et honorar på 0,08 procent til Deloitte og Danfoss hos KPMG. Danfoss har så også skiftet til PwC. Længere nede ad listen betaler Falck i den dyre ende til Deloitte og Nets til KPMG. 

De seneste års konkurrence på revisionshonorarer mellem de fire store synes at have skabt en ny standard, hvor der i gennemsnit betales et revisionshonorar på ca. 0,03 øre pr. 1000 kr. i omsætning. I hvert fald ligger de store revisionsfirmaer meget ens målt på et gennemsnit for de selskaber, der indgår i dette års opgørelse. Gennemsnittet for de fire selskaber ligger faktisk meget tæt, med PwC som den ”billigste”. Vi har i tidligere analyser beskrevet, hvordan PwC tidligere år har været en meget aggressiv aktør, der kaprer kunder ved at underbyde konkurrenterne. Strategien ser ud til at være lykkedes, da det gennemsnitlige revisionshonorar nu kun ligger 10 til 20 procent lavere end hos de andre revisionshuse. Meget tyder dermed på, at de andre har været tvunget til at følge med ned. 


Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 15.

Få nyheder direkte på Facebook, ved at "Synes godt om" Økonomisk Ugebrev

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere