Del : SMS
Berlingske Business

Revisor-opgør presser honorarer

aaa
Kim Füchsel, Managing Partner og direktør i PwC, Jesper Kofoed, CEO i KPMG og Anders Dons, CEO i Deloitte. Foto:

Konkurrencen mellem de store revisionsfirmaer udartede sig sidste år anderledes end tidligere

Artiklen fortsætter under annoncen

Konkurrencen mellem de store revisionsfirmaer udartede sig sidste år anderledes end tidligere: Mens der fortsat er hårdt pres på revisionshonorarerne, skete der meget få skift af den lovpligtige revision i de større virksomheder. På mange måder var der en slags stilstand, hvor virksomhederne fortsatte med samme revisor, hvilket også kan indebære fordele, fordi revisor allerede kender virksomheden. Til gengæld var der fortsat pres på revisionshonorarerne, viser Økonomisk Ugebrev årlige analyse af revisionshonorarerne i de 100 største selskaber. Blandt de 50 største selskaber blev honorar til lovpligtig revision presset ned i 10 selskaber, mens honoraret kun blev løftet i to selskaber, nemlig i Arla Foods fra 11 mio. kr. til 12 mio. kr. og i Carlsberg fra 25 mio. kr. til 26 mio. kr. 

Reduktion i revisionshonorarer har der blandt andet været i ISS (KPMG), Novo Nordisk (PWC), DSV (KPMG), Danske bank (KPMG), VKR Holding (KPMG), VKR (PWC), Rockwool (EY) og DSB (KPMG). Største honorarfald blandt de større selskaber har der umiddelbart været i NKT, hvor honoraret er dykket fra 13 mio. kr. til 8,5 mio. kr. efter et revisorskift fra Deloitte til KPMG. 

Generelt er honorarpriserne faldet 5-8 procent. Og der har antageligt være den fælles forståelse mellem den eksisterende revisor og revisionskunden, hvorved samarbejdet mellem parterne så blev fastholdt. En anden forklaring på de relativt få revisorskift blandt de store virksomheder kan også være, at revisionsfirmaerne har erkendt, at der kun er tabere, hvis man prisdumper for at kapre hinandens kunder. 

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 15.

Få nyheder direkte på Facebook, ved at "Synes godt om" Økonomisk Ugebrev

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere