Del : SMS
Berlingske Business

KPMG skal stå på egne ben om to-tre år

11BUSThomas-Hofman-Bang-181.jpg
»Fra 2017 eller 2018 skal vi være vokset til en størrelse, hvor vi kan stå på egne ben og have sorte tal på bundlinjen, og det kører som planlagt,« siger CEO for revisionsvirksomheden KPMG, Thomas Hofman-Bang. For få år siden blev revisionsfirmaet i ét hug udraderet fra det danske marked, men selskabet er nu ved at have rejst sig igen. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Som led i genetableringen på det danske marked får KPMGs danske kontor betydelig økonomisk støtte fra det globale KPMG-netværk, men i 2017 eller 2018 er det slut med de økonomiske støttehjul.

Artiklen fortsætter under annoncen

For næsten to år siden blev KPMG i ét hug udraderet fra det danske marked, og lige siden har KPMG knoklet for at genetablere sig. Først rykkede tropper ind fra det globale KPMG-netværk, og fra 1. februar 2014 løb Thomas Hofman-Bang som CEO videre med depechen sammen med en stadigt voksende dansk organisation.

07BUSThomas-Hofman-Bang-1.jpg

KPMG forsvandt fra det danske marked, da revisionsfirmaet EY og det tidligere KPMG for knap to år siden meddelte, at de ville fusionere. Status her to år efter kollapset er, at det »nye« KPMG i regnskabsåret fra oktober 2014 til september 2015 runder en omsætning på over 300 millioner kr. med 450 medarbejdere, viser foreløbige regnskabstal fra KPMG, som Berlingske har fået adgang til.

»Vi har accelereret væksten i 2015, også mere end vi havde forventet. Vi betjener nu mere end en fjerdedel af Danmarks 100 største virksomheder og mere end halvdelen af de børsnoterede virksomheder i C20-indekset med revisionsydelser, skatterådgivning eller anden rådgivning. Vi vokser inden for alle tre områder, men særligt rådgivning er i hastig vækst,« siger Thomas Hofman-Bang.

Uafhængig fra 2017

Blandt KPMGs største revisionskunder er A.P. Møller-Mærsk, Carlsberg, Parken og Post Danmark.

Det »nye« KPMG fik fra starten lovning på driftstilskud fra det globale KPMG-netværk. I 2014 blev det til et driftstilskud på 157 mio. kr., og også i år får det danske kontor økonomisk støtte fra det globale KPMG.

»Vi har i år fået et driftstilskud på 129 mio. kr., og vi får også driftstilskud næste år. Det følger af den forretningsplan, der blev lagt fra starten om, at KPMG skal være en Big Four-spiller i Danmark og dække både revision, rådgivning og skat. Det kræver en virksomhed af en vis størrelse, og driftstilskuddene er styret af den plan,« siger Thomas Hofman-Bang.

Men om et par år er det slut med økonomiske støttehjul.

»Fra 2017 eller 2018 skal vi være vokset til en størrelse, hvor vi kan stå på egne ben og have sorte tal på bundlinjen, og det kører som planlagt. Vi har netop afsluttet et internt review samt kvalitetskontrol, hvor vi har set på, hvordan det er gået siden etableringen, og vi har præcist nået den omsætning og den kvalitet, vi havde sat os for, mens vi på omkostningssiden har brugt færre penge end ventet på at nå hertil. Så vi har mere ammunition i posen til resten af perioden, end vi havde budgetteret med,« siger Thomas Hofman-Bang.

Fokus på 15.000 største virksomheder

Selv om målet for KPMG i Danmark er at matche de tre andre Big Four-revisionsvirksomheder, Deloitte, EY og PWC, bliver det ikke nødvendigvis et størrelsesmæssigt match.

»Om fem år er vi måske 750 medarbejdere, og KPMG vil fortsat være mindre end vores konkurrenter, men vi forfølger også en helt anden strategi, fordi vi lidt populært sagt primært fokuserer på den øverste halvdel af dansk erhvervsliv, nemlig de 1.500 største virksomheder og organisationer. Omsætningsmæssigt vil vi derfor også være mindre med en omsætning på måske 700-800 mio. kr., men størrelse er heller ikke noget succeskriterium,« siger Thomas Hofman-Bang.

SEC-CHINA/BIGFOUR

Med fokus på de 1.500 største danske virksomheder har KPMG afskåret sig fra tusindvis af små og mellemstore virksomhedskunder og dermed også betydelig omsætning. Men det er ikke hugget i sten, at det altid skal være sådan.

»Strategier kan jo godt forandre sig. Der er grænser for, hvor meget vi har kunnet gabe over, og det har været naturligt at starte med et fokus på de 1.500 største virksomheder og organisationer og bygge en virksomhed efter det. Men det kan godt være, at vi på sigt også vil ind på den anden del af markedet,« siger Thomas Hofman-Bang.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere