Del : SMS
Berlingske Business

KPMG-partnere får merværdi på 1,1 mia.

Kofoed_KPMG_Business
Overskrift
I et interview med Økonomisk Ugebrev fortæller ledende partner i KPMG Jesper Koefoed, at den samlede værdi af transaktionen overstiger 1 milliard kroner, som E&Y International tilfører. Foto:
 

De 48 KPMG-partnere står til at få en større milliongevinst på den omvendte overtagelse af den danske Ernst & Young-afdeling.

Artiklen fortsætter under annoncen

Gevinsten kommer dog ikke til udbetaling nu og her, men enten hen ad vejen som forøget partneroverskud, eller når partnerne går på pension og får en opsparet overskudsandel med ud kontant. Dette skal sammenholdes med tidligere udtalelser fra KPMG om, at partnerne slet ikke fik privatøkonomiske gevinster ud af fusionen. 

I et interview med Økonomisk Ugebrev fortæller ledende partner i KPMG Jesper Koefoed, at den samlede værdi af transaktionen overstiger 1 milliard kroner, som E&Y International tilfører det selskab, som KPMG-partnerne  og måske E&Y partnere fortsat kommer til at eje. Der er altså tale om værdier og kontanter, som på den ene eller anden måde tilgår det nuværende KPMG-revisionspartnerselskab, der bliver det fortsættende selskab, men under E&Y-navnet. 

Den samlede værdi, som svarer til E&Y’s indskud i KPMG, består af fire elementer: For det første er værdien af det nuværende E&Y skønsmæssigt 350-500 mio. kr. Disse værdier indskydes i KPMG, der fremover bliver ejet af KPMG-partnerne med 100 procent af aktiekapitalen, mens den bestemmende kontrol er placeret hos Ernest & Youngs internationale holdingselskab. KPMG-partnerne kan altså ikke gentage at sælge sig til en konkurrent eller andre.

»Der er tale om en såkaldt ægte fusion. Værdien af E&Y-aktiviteterne er skønnet, baseret på den forventede omsætning ganget med en price/sales på 0,8-1,2. Der er altså her ikke tale om en kontantværdi, men en skønsmæssig værdi,« siger Jesper Koefoed. 

For det andet har det gamle KPMG en lang række pensionsforpligtelser for tidligere partnere. Frem til 1997 påtog KMPG sig alle pensionsforpligtelser for disse personer, frem til deres død, og der betales altså årlige pensioner ind til et større antal tidligere tilknyttede.

»Der er tale om pensionsbetalinger og forpligtelser de næste 30-40 år, og den forpligtelse dækkes nu en gang for alle af E&Y-international. Det drejer sig om et trecifret millionbeløb, som dækkes ind.«

KPMG bogførte sidste år en udgift til pensioner på godt 60 mio. kr. Jesper Koefoed ønsker ikke at oplyse, hvor stor en del af denne omkostning, der fremover spares.

For det tredje får KPMG dækket alle de omstruktureringsomkostninger, der vil være ved at lægge de to virksomheder sammen. Det handler om dækning af dobbelt husleje i en periode og andre omkostninger til at integrere de to virksomheder.

»Også her drejer det sig om et trecifret millionbeløb,« siger Jesper Koefoed.

For det fjerde forventes der negative synergier ved fusionen, da KPMG må forventes at miste internationale kunder i KPMG-netværket.

»Når og hvis KPMG igen får etableret sig i Danmark, må vi forvente at miste noget af den omsætning, der kommer fra KPMG’s internationale netværk. Skønsmæssigt vil det dreje sig om 100 mio. kr. årligt om nogle år, som det nye KPMG vil glide ind og overtage,« siger Jesper Koefoed.

Omfanget heraf har tidligere været beskrevet i Økonomisk Ugebrev. Også dette forventede tab inddækkes altså af E&Y International, med skønsmæssigt 200 mio. kr. 

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 1.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere