Del : SMS
Berlingske Business

KPMG klar med et hold på 100

2404kpmg
Det er ikke kun medarbejdere og partnere, Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i KPMG, på ganske kort tid har etableret. Han har også skrabet 500 kunder sammen og senest cementvirksomheden Aalborg Portland, hvilket har givet anledning til at ansætte folk i Aalborg-området. Foto:

Efter tre måneders arbejde er Thomas Hofman-Bang klar med en KPMG-besætning på 100 medarbejdere, hvoraf 29 er partnere og medejere.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Er der andre ansatte end dig?«

Det spørgsmål er Thomas Hofman-Bang blevet mødt med op til flere gange, siden han tiltrådte som administrerende direktør og seniorpartner i revisionsvirksomheden KPMG. Han har været på jagt efter kunder og ikke mindst partnere og medarbejdere, efter den tidligere danske KPMG-organisastion meldte sig under fanerne hos konkurrenten EY og dermed med ét slag fjernede KPMG fra danmarkskortet. Nu ser det ud til, at der er fundament for forretning igen.

23232

Efter tre måneders hårdt arbejde kan Thomas Hofman-Bang i hvert fald svare »ja« til spørgsmålet. Den nye KPMG-organisation består af andre end direktøren selv –indtil videre 100 andre, hvoraf 29 er partnere og medejere, og 13 er direktører. Men det har ikke været en nem opgave at samle et hold på 100, fortæller Thomas Hofman-Bang.

»Det har været against all odds, fordi vores konkurrenter selvfølgelig gør, hvad de kan, for at holde på deres dygtige medarbejdere,« siger han.

Berlingske Business møder direktøren på KPMGs nye adresse på Amerika Plads på Østerbro i København. Herfra er der udsigt til Øresund, men Thomas Hofman-Bang har ikke haft meget tid til at nyde udsigten fra sit nye kontor.

»Det har været fast arbejde at få det her til at ske. Ikke bare at få ledelsen på plads, men også at få de øvrige medarbejdere på plads,« siger direktøren.

Tidligere medarbejdere fra KPMG

Nu har han så fået sat det hold af ledere og partnere, som i samarbejde med Hofman-Bang skal stå for den videre reetablering af KPMG i Danmark. Ledergruppen består af erfarne partnere, som alle tidligere har arbejdet for KPMG. Det gælder blandt andet Henrik O. Larsen, som bliver Head of Audit, Ria Falk, som bliver Head of Tax og Susanne Larsson, som bliver Head of Markets. Derudover har KPMG hentet et internationalt kort i form af Rene Vader, som bliver Head of Advisory.

»Med det hold er jeg meget fortrøstningsfuld omkring, at vi med en slagkraftig ledelse kan realisere den strategi, vi har lagt, og nå de visioner, vi har for det her projekt,« siger Thomas Hofman-Bang, som er ganske tilfreds med det foreløbige arbejde.

»I al beskedenhed er vi stolte over, at det er lykkedes at komme hertil på så relativt kort tid,« siger Thomas Hofman-Bang.

Og det kan direktøren ifølge Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring på Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet, også roligt være. Han betragter det første skridt i etableringen af det nye revsionshus som »udmærket.«

»Det er alfa og omega at komme godt fra start. Det handler om hurtigt at få volumen og få ansat de rigtige folk,« siger Per Nikolaj Bukh.


SEC-CHINA/

Professoren vurderer, at KPMG angiveligt har haft den store tegnebog oppe for at kapre de vigtige partnere fra konkurrenterne.

»Folk i den branche er forholdsvis opmærksomme på, hvad de får i løn. Især på seniorposter har man måtte betale noget,« siger han og peger udover en høj løn blandt andet på overgangssummer og høje pensionsordninger som tunge udgifter for KPMG.

pix-kpmg

Planen er, at KPMG ved udgangen af året udgør en organisation på 200 medarbejdere, hvoraf 150 skal arbejde fra kontoret i København, og 50 skal arbejde fra KPMGs nye kontor på Bredstifte Allé i Aarhus, som åbner den 1. maj.

»Onboarding af vores medarbejdere kommer til at foregå frem til omkring oktober,« fortæller Thomas Hofman-Bang, som forventer at være i mål med en organisation på 500 medarbejdere i 2017. Det, mener direktøren, vil bringe KPMG op i en størrelse, hvor de kan kalde sig »big four-virksomhed« på det danske revisionsmarked. 500 medarbejdere er dog langt fra de omkring 2.000, som de tre største konkurrenter i form af EY, PwC og Deloitte hver især består af, men med en strategi om at betjene den øverste del af dansk erhvervsliv, mener Thomas Hofman-Bang, at KPMG vil være en ligeværdig aktør på markedet.

Ikke urealistisk

Planen om at vokse til 500 medarbejdere på små tre år er ifølge Per Nikolaj Bukh rigtig – men det kommer til at koste.

»Hvis de er villige til at investere nok i det og i øvrigt er kommet godt fra start, er det ikke urealistisk,« siger han.

En af Thomas Hofman-Bangs største udfordringer i forbindelse med rekruttering af partnere, er branchens konkurrenceklausuler.

»Medarbejderne er underlagt en række restriktioner på opsigelsesvarsler og kundeklausuler, der gør, at det har været kompliceret og fortsat er det,« siger han.

jesper koefoed

Én ting er medarbejdere, en anden er kunder, og her melder Hofman-Bang også om positive takter for KPMG. Indtil videre har han skrabet 500 kunder sammen, senest cementvirksomheden Aalborg Portland, som har givet anledning til at ansætte folk i Aalborg-området, som skal fungere som »satellitter«. Ligeledes har KPMG etableret sig i Kolding-området for at betjene kunder i den del af landet. Aktiviteterne i Aarhus, Aalborg og Kolding vil indledningsvist være drevet af otte medarbejdere. Bemandingen forventes fordoblet i løbet af de næste måneder. Navnet på den partner, der skal stå i spidsen for kontoret i Aarhus, kan endnu ikke offentliggøres på grund af loyalitetsklausuler. Det samme gælder den partner, der er ansat til at være Co-Head of Advisory.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere