Del : SMS
Berlingske Business

Hvordan kan man miste 175 mio. kr. uden at opdage det?

15BUSJohan-Schlter-175946.jpg
Balladen om de forsvundne millioner i sagen om Johan Schlüter Advokatfirma er langtfra overstået. Foreløbig er blandt andre Johan Schlüter erklæret konkurs. Men pengene er ikke dukket op. Arkivfoto: Simon Læssøe

En advokatpartner trak blandt andet 16 mio. kr. ud til sig selv og ansatte flere familiemedlemmer i sagen om påstået svindel hos Johan Schlüter Advokatfirma, hvor producentforeningen hævder sig snydt for 175 mio. kr.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da Producentforeningens adm. direktør, Klaus Hansen, for et års tid siden læste revisionsprotokollen for medlemsforeningen CAB, så han til sin overraskelse, at der var et mellemværende på 26 mio. kr. eksklusive moms mellem CAB og Johan Schlüter Advokatfirma, i CABs favør.

Mellemværendet fremgik af en revisions­påtegning i regnskabet, som betyder, at revisor har de kritiske briller på og hejser et advarselsflag.

JOHAN

Siden skulle det vise sig, at mellemværendet mellem advokatfirmaet og yderligere to medlemsforeninger, Filmret og Filmkopi, i alt beløb sig til 175 mio. kr. i foreningernes favør.

Sådan lyder anklagen mod advokatfirmaet fra Producentforeningen, der mener, at svindlen har stået på i mere end fire år, nemlig fra 2011 til det blev opdaget i 2015.

En partner i Johan Schlüter Advokatfirma havde blandt andet brugt pengene på at hyre sin svigermor som barnepige, ansætte andre familiemedlemmer og trække klække- l­ige konsulenthonorarer ud til sig selv, har Finans.dk gravet frem.

jo

Men hvorfor skulle der en revisionspåtegning til, før foreningen fandt ud af, at der på ganske farverig manér var forsvundet i alt 175 mio. kr.? Har foreningen sovet i timen?

Det mener Klaus Hansen ikke, for advokatfirmaets rolle var netop på vegne af CAB, Filmkopi og Filmret at forvalte midlerne og føre regnskab med det hele. Trekløveret havde tilmed hyret en revisor, JS Revision, til at tjekke denne regnskabsførelse.

»Vi har ikke fået nogle informationer fra revisor, der gør, at vi kunne opdage det. Den eneste gang, jeg hørte om noget, var, da jeg i slutningen af 2014 så den revisionspåtegning, som JS Revision havde skrevet i regnskabet. Og da reagerede vi prompte,« siger Klaus Hansen.

Reaktionen blev, at CAB, Filmkopi og Filmret hyrede Deloitte til at granske de tre foreningers regnskaber.

Men havde I ikke selv regnskabsfolk til at tjekke tallene?

»Nej, for en del af administrationsaftalen var, at advokatfirmaet havde ansvaret for regnskabsførelsen, og så har vi vores egen revisor, JS Revision, som skulle kontrollere, at det regnskab, vi fik, var retvisende. Det var vores revisor, som skulle have styr på, at tingene foregik korrekt,« siger Klaus Hansen.

Som konsekvens af sagen forsøger CAB, Filmkopi og Filmret nu at gøre krav gældende mod JS Revision.

»Vi har varslet over for JS Revision, at vi vil anlægge sag, og vi er ved at undersøge, om vi kan gøre et ansvar gældende over for Revisor Team, som reviderede Registrering Danmarks regnskaber,« siger Klaus Hansen.

Registrering Danmark var den virksomhed, som i praksis stod for forvaltningen af rettighedsmidlerne. Registrering Danmark var ejet af de tre partnere i advokatfirmaet.

Set med Klaus Hansens øjne handler det også om tillidsbrud fra både foreningens revisor, JS Revision, og fra Johan Schlüter Advokatfirma.

»Vi havde en samarbejdsaftale med et anerkendt advokatfirma, men vi må konstatere, at når folk vil svindle, er det muligt at svindle,« siger Klaus Hansen.

Men alligevel, hvordan kan det stå på i mere end fire år, uden at nogen, eksempelvis rettighedshaverne, mangler de forsvundne penge?

Ifølge Klaus Hansen viser Deloittes granskning af pengestrømmene, at Registrering Danmark holdt udbetalingerne kørende ved at tage penge fra det kommende års udlodninger. Fra Copydan kom der løbende friske penge ind i systemet.

»Man er begyndt at tage af de forudindbetalinger, der løbende har været fra Copydan. Derfor har langt den overvejende del af rettighedshaverne fået de beløb, de havde forventet,« siger Klaus Hansen.

Berlingske ville gerne have haft Susanne Frylands kommentar til sagen, men i aftes var det ikke lykkedes.

27BUSJohan-sch.jpg

Hvor længe den påståede svindel kunne have kørt videre, uden at de tre foreninger selv havde opdaget, at der var ugler i mosen, kan ingen svare på, men Klaus Hansen er sikker på, at det ville være kommet for en dag – før eller siden.

»Mit gæt er, at man af likviditetsmæssige årsager ville blive forsinket med udbetalingerne til producenterne, og det ville have fået os til at reagere,« siger Klaus Hansen.

Det underbygges af, at den påståede svindel ifølge Klaus Hansen er akkumuleret gennem årene, så boblen gradvist er blevet pustet større.

Johan Schlüter Advokatfirma fik i 1992 opgaven med at formidle rettighedsmidler på vegne af Producentforeningen.

JS

CAB, Filmkopi og Filmret står nu selv for forvaltningen af rettighedsmidlerne. Foreningerne købte i juni forvaltningsselskabet af Johan Schlüter Advokatfirma for tre kroner og driver det nu videre i eget regi under navnet Registrering Danmark ApS.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere