Del : SMS
Berlingske Business

Hoteller og campingpladser på herrens mark

copydan
Restauranter, hoteller og campingpladser må opgive at vise TV for gæsterne på grund af uklare regler om rettigheder. Kulturminister Bertel Haarder (V) er gået ind i sagen. Foto:

Restauranter, hoteller og campingpladser må opgive at vise TV for gæsterne på grund af uklare regler om rettigheder. Kulturminister Bertel Haarder (V) er gået ind i sagen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hoteller, restauranter og campingpladser kan ikke hitte rede i reglerne hos Copydan og andre rettighedsorganisationer. Forvirringen giver store administrative byrder og uforudsete regninger, og mange turismevirksomheder vælger helt at droppe at vise TV for deres gæster.

Horesta, som er brancheorganisation for hoteller og restauranter, har sammen med Campingrådet henvendt sig til Folketingets kulturudvalg. »Den nuværende løsning er uigennemskuelig og betyder i værste fald, at campingpladser, restauranter og hoteller helt undlader at vise TV med film, serier, sportsmesterskaber. Konsekvensen ved at stille et TV til rådighed med offentlig visning er uoverskuelig for den enkelte turismevirksomhed,« siger direktør i Horesta Katia Østergaard.

copydan

»Det er umuligt for brugerne at få at vide, hvilken rettighedsorganisation man skal betale til for at leve op til ophavsretsloven. Virksomhederne kan ikke finde en udtømmende liste over, hvem der repræsenterer kunstnerne. En TV-stue på en campingplads kan således blive mødt af forskellige rettighedshavere,« forklarer hun.

Foreslår at man betaler ét sted

Horesta og Campingrådet foreslår derfor en »one place payment«, så hoteller, restauranter og campingpladser kun skal betale ét sted.

»Sådan en løsning bør komme rettighedshaverne i form af musikere, skuespillere, fotografer og producenter til økonomisk gavn, fordi den er mere simpel at administrere,« siger Katia Østergaard.

copydan

Kulturminister Bertel Haarder (V) har bedt Copydan indrette et mere overskueligt system, men det er vanskeligt, siger adm. direktør Jacob Hedebrink: »Vi vil gerne forsøge at gøre det mere overskueligt for brugerne. Men vi kan ikke tvinge rettighedshaverne ind i et centralt system. Copydans medlemmer har kun rettighederne til nogle TV-udsendelser, mens f.eks. Viasat og Discovery har rettighederne til andre. Der er mange penge på spil, og de mest kommercielle TV-stationer foretrækker formentlig deres eget system,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere