Del : SMS
Berlingske Business

Her er opskriften på kvindevenlig teknologi

Kvinder og teknologi
Foto:

Gennem tre år har et forskningsprojekt udforsket og undersøgt, hvordan teknologivirksomheder udvikler produkter til kvinder. Nu er resultaterne klar.

Artiklen fortsætter under annoncen

Biler, fodbold og pensionsopsparinger. Der er så mange ting, vi kvinder ikke forstår, men nu er det måske snart slut med at undskylde dig med dit køn, når du endnu en gang ikke forstår, hvad computeren, mobiltelefonen eller mp3-afspilleren prøver at sige til dig.

Forskningsprojektet female interaction har i tre år arbejdet på at finde ud af, hvad der motiverer kvinder til at købe og bruge avanceret teknologi. Erhvervs- og Byggestyrelsens pulje for brugerdreven innovation har finansieret halvdelen af projektet, der sammenlagt har beskæftiget 25 mennesker. I dag bliver konklusionerne fremlagt på en konference hos Dansk Design Center.

- Hos rigtig mange tech-virksomheder er udviklingsafdelingerne befolket af mænd. Én af de ting, vi gerne vil opnå med projektet, er at give udviklingsafdelingerne nogle redskaber til at kunne udvikle teknologi til kvinder, siger Klaus Schroeder, der er ansvarlig for projektet og designdirektør i Design-People.

Læs også: Kvindekvoterne kommer

Fire kvindetyper

Teamet bag female interaction har i forbindelse med projektet indsamlet data fra blandt andet the Economist og Boston Consulting Group, som viser, at kvinder verden over bliver bedre uddannet, tjener mere og samtidig får større og større indflydelse over husholdningsbudgetterne.

- Alle disse faktorer gør kvindeområdet til et marked med et enormt økonomisk potentiale. Formålet med female interaction har derfor været at få virksomheder til at erkende, at der er et potentiale i at udvikle produkter specifikt til kvinder og udvikle nogle redskaber til, hvordan produktudvikling til kvinder kan foregå, forklarer Klaus Schroeder.

Læs også: Derfor skal du sælge til kvinder

Forskningsprojektet har også involveret B&O, Danfoss og GN Netcom. GN Network har sammen med resten af forskningsholdet udviklet et headset specielt til kvinder ved at gøre brug af en segmenteringsmodel, som er ét af de redskaber, som projektet er kommet frem til. Modellen består af fire kvindetyper: traditionalisten, den unge kommunikatør, organisatoren og æstetikeren.

- Headsettet er et eksempel på, at en virksomhed har tænkt over, hvordan kvinder lever deres liv. Du kan ordne dine negle eller lave mad samtidig med, at du taler med din veninde. Man skal opstille scenarier for kvinder, hvor de kan gøre brug af et produkt. Det er ikke nok bare at male et produkt lyserødt, siger Klaus Schroeder.

Læs også: Kvinder er de nye nørder

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere