Del : SMS
Berlingske Business

Gebyr fra Post Danmark i strid modvind

Et gebyr fra Post Danmark rammer de forkerte kunder og modvirker danskernes handel med udlandet. Skatteministeren er dog godt tilfreds.

Artiklen fortsætter under annoncen

Post Danmark får hård kritik af virksomhedens egne kunder. Den store postomdeler beskyldes for at gøre samhandel med udlandet urimelig dyrt og tjene for godt på at håndtere det voksende antal pakker, som danskerne køber i netbutikker fra lande uden for EU.

I indlæg på Berlingske.dk og e-mails sendt til redaktionen fortæller en stribe kunder samstemmende, at Post Danmark gør en lukrativ forretning ved at pålægge et gebyr på 160 kroner, hver gang en forsendelse til mere end 80 kroner kommer ind over grænsen og skal fortoldes. Gebyret rammer selv de forsendelser, som er korrekt deklareret, og det vækker særlig stor utilfredshed.

pix-postkasse

»Proceduren svarer til, at man for nemheds skyld giver parkeringsbøder til alle biler i København. Det giver mange penge i kassen, og så behøver man ikke at lede efter parkeringssynderne,« skriver Cas­per Krönlein, Dragør.

Siden 2007 har Post Danmark mere end fordoblet administrationsgebyret fra 75 til 160 kroner. Men Post Danmark ønsker ikke at udlevere de beregninger, som viser, at gebyret svarer til de reelle administrationsomkostninger.

»Vi ønsker ikke at udlevere oplysningerne på grund af konkurrencehensyn,« siger Jesper Bremholm, centerdirektør i Post Danmark, der er landets suverænt største distributør af forsendelser fra udlandet til private adresser i Danmark.

pix-postbiler

Hvor mange gebyrkroner Post Danmark modtager årligt, ønsker direktøren heller ikke at oplyse. Dog medgiver han, at gebyret ikke altid stemmer overens med de faktiske administrationsomkostninger.

»Jeg er enig i, at arbejdet er større i det øjeblik, at deklarationen er forkert,« siger Jesper Bremholm, der dog samtidig afviserat dele gebyret op, så det bliver dyrere at fejledeklarere og billigere at deklarere rigtigt.

Det er på vegne af staten, at Post Danmark opkræver told og moms, og skatteminister Troels Lund Poulsen (V) er tilfreds med indsatsen.

»Det er et håndteringsgebyr, som Post Danmark fastsætter, og det har jeg ikke tænkt mig at lave om på,« siger han.

pix-postkasse

Han finder intet mærkeligt i, at danskerne skal betale gebyr for at få lov til at betale moms og told, når de eksempelvis ikke skal betale gebyr for at få lov til at betale indkomstskat.

»Den sammenligning er helt på månen, for der er jo administration ved at håndtere pakkerne.«

Det vil kræve færre ressourcer at håndtere forsendelserne, hvis bagatelgrænsen for moms hæves betydeligt fra de nuværende 80 kroner, oplyser Post Danmark.

Men skatteministeren afviser at hæve momsgrænsen, da han gerne vil modvirke, at danskerne køber for mange varer uden for EU.

»Det er vigtigt at sikre fri bevægelighed af varer, men det gælder om, at danske virksomheder også skal kunne konkurrere. Hvis vi laver en meget høj bagatelgrænse, kan danske virksomheder med rette tænke at på at flytte til lande uden for EU,« siger Troels Lund Poulsen.

Det er langtfra alle modtagere, som er parate til at betale ekstraregningen fra Post Danmark. For tiden er der flere end 1.000 uafhentede pakker og ubetalte regninger, og antallet er ifølge Post Danmark stigende.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere