Del : SMS

Designere dumper danske studerende

DesignItFellah_Business
David Fellah fra DesignIt savner kompetencer hos danske designstjerner: De hænger fast i gamle traditioner - og alligevel vil de alle være stjerner. Foto:

I en verden, hvor design er mere end et pænt produkt, er danske studerende fra designskolerne ikke af den rette støbning, mener et af verdens førende strategiske designbureauer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske Designit har mere end 40 designere siddende på kontoret i København. Tre af dem er udsprunget fra de danske designskoler.

Og det er påfaldende få, vurderer David Fellah, der er CEO for virksomheden, der er blandt de allerstørste strategiske designbureauer med næsten 300 ansatte over hele verden. De danske studerende fra designskolerne søger ikke mod strategisk design, og de, der gør, er ikke klædt godt nok på til at arbejde med strategisk design.

»De møder ikke de krav, som vi har. De hænger ofte fast i en traditionel formgivningstradition og vil alle være designstjerner,« uddyber Jonas Smedegaard Buus, der er designmanager for Designit og står for ansættelser.

Kritikken af designstuderende kommer på et tidspunkt, hvor design ellers er et af de områder, der af regeringen er udset til at levere fremtidens vækst i dansk erhvervsliv.

Udenlandske studerende er dog ofte mere orienteret mod at forstå, hvad der skaber værdi i en virksomhed, vurderer Designit, der har kunder som Audi, Cisco og Novo Nordisk. I Sverige har designskolerne eksempelvis tradition for et tæt samarbejde med industrien, og kandidater fra lande som Brasilien og Indien er ligeledes enormt kvalificerede.

»De har et højt fagligt niveau, de er hold-spillere, og så er de ofte yngre med længere erhvervserfaring. Og der kan en 30-årig nyuddannet dansker ikke følge med, siger Jonas Smedegaard Buus.

Strategisk design handler sjældent om formgivningsopgaver, men i langt højere grad om at løse komplekse problemstillinger for virksomheder. Her kræver det, at designeren kender virksomheden indgående og forstår, hvad den står for. Kendskab til brugervenlighed, teknologi og services er også essentielt, vurderer direktør for Dansk Design Center Nille Juul Sørensen. Han oplever, at efterspørgslen blandt de store internationale koncerner netop er på designydelser, som er langt bredere end blot et produkt.

Tine Kjølsen, der er leder for designskolen i København, erkender, at de studerende kun i et mindre omfang søger kompetencer uden for de typiske designopgaver.

»Vi kan se, at det går lidt mere trægt med de mere tværgående fag som servicedesign og systemdesign. Men det forsøger vi også at møde i vores fremadrettede arbejde. Vi kan jo se, hvad de har af behov ude i virksomhederne. Her oplever vi, at behovet for mangfoldighed i kompetencerne er større i dag end for 10 til 15 år,« siger hun og fortsætter.

»En skole som vores har en naturlig kapacitetsbegrænsning. Vi hverken kan eller skal løbe efter alle bolde, men vi skal sørge for at være vågne og følge med.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere