Berlingske Business
17:50Business Live er tilbage i morgen kl. 7

Den mangeårige kamp for at blive partner

16BUSesben-cordes-142925.jpg
Esben Cordes har været advokatfuldmægtig hos Kromann Reumert i godt et år. Målet er at blive partner, men i øjeblikket er han mest »underleverandør« til de mere erfarne advokater. Foto: Thomas Lekfeldt

En arbejdsuge på mellem 45 og 50 timer er dagsordenen for advokatfuldmægtig Esben Cordes. På sigt er målet at blive partner. Ellers kommer man til at lave noget helt andet, fremhæver Esben Cordes.

En arbejdsdag fra otte om morgenen og til syv om aftenen. Og karrieren skal kun gå en vej, og det er opad i hierarkiet. Ellers må man finde en anden branche.

Esben Cordes har nu i snart et år indtaget en post som advokatfuldmægtig hos Kromann Reumert med plads i hovedsædet i København. Han begyndte kort efter, han blev færdig med jurastudierne på Københavns Universitet.

kbh

Han er derved færdig med det første af tre år i uddannelsen som advokat. En vej han valgte, fordi han undervejs på studiet var meget interesseret i generelle erhvervsforhold og mente derfor, at det var mest naturligt at blive advokat. I øjeblikket arbejder han med skatteret.

»Jeg arbejder mellem 45 og 50 timer om ugen. Det er meget normalt. I den afdeling, jeg sidder, er arbejdspresset forholdsvis jævnt fordelt hen over året. Det er ikke altid, at jeg ved, hvad jeg specifikt skal arbejde med i løbet af dagen. Opgaverne kommer ofte ind fra mine kolleger med højere anciennitet. Ofte er der flere personer på den samme sag, og jeg hjælper kollegerne som en slags underleverandør,« siger Esben Cordes, der ikke har nogen familie. Men han er overbevist om, at hvis det kommer på et tidspunkt, skal det nok gå, selv om arbejdsbyrden er meget stor.

advokat

»Mit indtryk er, at vi her hos Kroman Reumert er rimelig fleksible. Man kan godt få en ordning med at gå tidligt og hente børn og så arbejde videre om aftenen. Jeg har fornemmelse af, at det er noget, som der bliver taget vare om,« siger Esben Cordes.

Løbende evalueret

Han har ikke nogen sikker karriereplanlægning, men regner med at gå videre som advokat. I første omgang satser han på at komme over i en afdeling, som arbejder med bredere emner end skatteret. Det kan være konkursret eller køb og salg af virksomheder.

27BBMross (2).jpg

På længere sigt er målet at blive hos Kromann Reumert og ultimativt at blive partner.

»Ånden herinde er, at vi hjælper hinanden, og miljøet er ikke konkurrencepræget, men underliggende ved man godt, at det er enten opad i virksomheden eller ud. Hvis man på sigt gerne vil blive i advokatbranchen, er det som partner. Ellers kommer man til at lave noget helt andet,« siger Esben Cordes, der dog understreger, at der er andre karrieremuligheder end at blive partner. Det kan være en senioradvokatordning

»Vi bliver løbende evalueret via forskellige ordninger. Min tidshorisont afhænger af, hvordan det hele flasker sig. Hvis man er superdygtig, så er man typisk ansat advokat i syv til ti år, og derefter bliver man partner. Men det er meget individuelt,« siger Esben Cordes.

10BUSbechbruun2a-095259.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen