Del : SMS
Berlingske Business

Danmarks forkæmper for ophavsretten er under heftig beskydning

copydan
Finn Hvillum, der driver LA-Bar i Jomfru Ane Gade i Aalborg, skal betale fire kroner pr. tomme TV-skærm til Copydan. Også selv om han i forvejen betaler til Viasat og Canal Digital. Foto: Henning Bagger

Ophavsretgiganten Copydan kradsede knap halvanden milliard kroner ind i 2014 i afgifter for brug og gengivelse af bl.a. film og musik. Erhvervsorganisationer kritiserer giganten for at være lukket og uigennemsigtig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jacob Hedebrink er adm. direktør hos ophavsretgiganten Copydan, som årligt opkræver omkring halvanden milliard kroner i afgifter fra f.eks. restauranter og hoteller, der viser TV, eller skolers fotokopiering af avisartikler eller musik, der afspilles i radioen.

Da Berlingske ringer til Copydan og spørger efter ham, oplyser en medarbejder, at det kun er muligt at blive stillet igennem til direktøren, hvis man har en aftale om at ringe ham op på forhånd.

copydan

På avisen er vi nysgerrige efter at lære Copydan at kende. Som man vil huske, var det Copydan, som den nu konkursramte advokat Johan Schlüter beskyldes for at have snydt for over 175 mio. kr. i forbindelse med advokatens konsulentbistand til foreningen. Siden den påståede svindel blev afsløret i sommer, har mange undret sig over, hvordan det har kunnet lade sig gøre for Schlüter og hans medskyldige at gafle så mange penge. To nøgleord til forståelsen kan være lukkethed og uigennemsigtighed i Copydan.

Men først tilbage til Copydan-direktørens noget altmodische indstilling til offentlighed. Måske afspejler Copydans lukkede kommunikationspolitik kulturen i ophavsretgiganten. Organisationen kritiseres i hvert fald af flere erhvervsorganisationer for uigennemsigtighed og lukkethed.

copydan

Opgiver at vise TV for gæsterne

Brancheforeningen Danmarks Restauranter & Caféer (DRC) er fortørnet over Copydans behandling af en aalborgensisk barejer og presser på for større åbenhed. Og Horesta kritiserer Copydan for at være så bøvlet og uigennemsigtig, at mange hoteller og restauranter helt opgiver at vise fjernsyn for gæsterne. Den sag er kulturminister Bertel Haarder (V) nu gået ind i.

14BUSPix6-Johan-Schlter-113.jpg

Læs mere om dette andetsteds på siden. Her først lidt mere om Copydan.

Copydan er en nonprofit-forening, der opererer på licens udstedt af Kulturministeriet og opkræver afgifter hos brugere af kunst og kultur og kanaliserer pengene videre til rettighedshaverne som komponister, forfattere og TV-folk.

Det kræver en del klik rundt på Copydans hjemmeside for at forstå, hvad Copydan egentlig er for en størrelse. Efter en del søgen viser Copydan sig at bestå af syv selvstændige enheder, som i et vist omfang har egne ledelser. Bestyrelserne består af skuespillere, musikere, forfattere og TV-producenter, som repræsenterer Copydans »ejere«, fagforbund og producentforeninger. Indtil i sommer havde advokat Johan Schlüter også sæde i en af bestyrelserne.

Tal er der ikke mange af. Det er overraskende, da det efter mere søgen på hjemmesiden viser sig, at Copydan alene i 2014 fordelte hele 1,4 milliarder kr. til rettighedshaverne. Noget samlet regnskab findes dog ikke. En årsberetning med summarisk talmateriale popper op på et undersite. En mailhenvendelse til Copydan-direktør Jacob Hedebrink gennem medarbejderen, der ikke måtte stille videre, giver imidlertid pote.

Lukket mellem jul og nytår

Han sender et par dage efter Berlingskes henvendelse regnskabet for Copydan Verdens TV, som er den største af de seks Copydan-afdelinger. Regnskabet viser, at der i 2014 var et resultat til rettighedshavere som filminstruktører og filmproducenter på mere end 950 mio. kr. efter forvaltningsomkostninger på 30 mio. kr. Blandt Copydan-enhederne har kun Billedkunst lagt en årsberetning på sin hjemmeside, som fortæller, at ud af indtægter på 55 mio. kr. blev der uddelt godt 48 mio. kr. til rettighedshaverne.

js

Jacob Hedebrink undskylder sin manglende tilgængelighed med travlhed, da det lykkes Berlingske at komme igennem til ham. Det sker, efter at vi har været forbi en telefonsvarer, der oplyser, at Copydan har lukket mellem jul og nytår ...

Jacob Hedebrink afviser, at Copydan er lukket og uigennemsigtig, men erkender at ophavsret og aftalelicens kan være svært forståeligt. Han forklarer, at Copydans regnskaber ikke er lavet, så de er målrettet offentligheden: »Derfor kan de være svære at gå til og kan skabe misforståelser, hvis man tolker umiddelbart på dem. Medlemsorganisationerne i Copydan har jo de samme penge i deres regnskaber,« forklarer han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere