Del : SMS
Berlingske Business

Copydan truer caféejer med bøde

copydan
Barejer Finn Hvillum, LA-Bar i Jomfru Anegade i Aalborg ved tv-skærm i baren. TV koster 4 kroner pr. tomme til Copydan. Foto:

Finn Hvillum, der ejer LA Bar i Aalborg, er havnet i en konflikt med rettighedsorganisationen Copydan om, hvorfor han skal betale en afgift på fire kroner pr. tomme for reklamer. Men Copydan har ingen kompetence til at opkræve bøder. Adm. direktør Jacob Hedebrink beklager på vegne af sin medarbejder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Finn Hvillum driver LA Bar i Aalborgs festgade, Jomfru Ane Gade. I efteråret blev han ringet op af Copydan. LA Bar skulle betale offentlig visningsafgift til Copydan for reklamer og optakter, der bliver vist på TVet i LA Bar mellem sportstransmissioner.

Det krav er både Finn Hvillum og brancheorganisationen Danmarks Restauranter & Caféer (DRC) lodret uenige i, fordi Finn Hvillum allerede betaler for offentlig visning til Viasat for at have TVet kørende med sport. Copydan står imidlertid fast på sit krav om at repræsentere rettighedshavere, der producerer reklamer, optakter og andet, der ruller over skærmen mellem sportstransmissionerne. DRC er nu gået til Folketingets kulturudvalg med sagen.

Copydan vil have LA Bar til at indgå en særaftale om at betale en afgift, som udregnes efter TV-skærmens størrelse. Copydan Erhverv forlanger fire kroner pr. tomme, hvilket med LA Bars 40 tommer skærm løber op i 160 kr. om måneden. Hvis LA Bar ikke vil indgå aftalen, kan det få kontante konsekvenser, fremgår det af en mail fra Copydan Erhverv, som tilsyneladende har vide beføjelser.

copydan

»Hvis (...) I viser TV uden at være villig til at indgå en aftale, vil I ved en eventuel kontrol risikere at blive pålagt en bøde,« står der i mailen, som Berlingske har set.

Jacob Hedebrink, som er adm. direktør i Copydan, beklager: »Der er sket en fejl, Copydan har ingen beføjelse til at opkræve bøder, og det vil blive påtalt over for den pågældende medarbejder,« siger han.

Danmarks Restauranter & Caféer (DRC) er gået ind i sagen, fordi LA Bar allerede betaler til Viasat, og fordi det fremgår af Copydans aftalevilkår, at sportsbegivenheder netop ikke er omfattet af aftalen. Endvidere kritiserer brancheforeningen Copydan for lukkethed om, hvem Copydan egentlig repræsenterer og dermed, hvem der i sidste ende modtager pengene. DRC efterlyser navne på rettighedshavere i stedet for den oversigt over forbund og fagforeninger, som Copydan har sendt til LA Bar.

14BUSPix6-Johan-Schlter-113.jpg

Jacob Hedebrink forklarer, at en af Copydans medlemsorganisationer, Producentforeningen, i øjeblikket arbejder på at afdække, hvem der administrerer rettighederne for de udenlandske producenter. Dette vil være med til at skaffe det overblik, som LA Bar og DRC efterspørger.

Men DRC er ikke færdig med sin kritik: »Copydan kræver et urimeligt højt vederlag for at vise reklamer og optakt til sportstransmissioner, som organisationen ikke vil redegøre nærmere for,« siger Jeppe Møller-Herskind, jurist i DRC. »Copydans krav om 160 kr. pr. måned er ikke nogen herregård, men oven i det betaler LA Bar som nævnt allerede til Viasat samt til Canal Digital for at have fjernsynet kørende.«

»Vi accepterer, at satsen er høj, hvis Copydan kan gøre rede for, hvorfor den er, som den er, men det vil Copydan ikke,« siger Jeppe Møller-Herskind. Han er pikeret over, at LA Bar ikke har fået en god forklaring på, hvorfor afgiften beregnes efter TV-skærmens størrelse, og hvorfor det lige er fire kroner pr. tomme.

I et mailsvar til LA Bar skriver Copydan-medarbejderen, at »hvad angår prisen på de fire kroner, er denne udregnet på baggrund af mange forskellige faktorer, som egentlig er uvedkommende for alle andre end Copydan.« Jacob Hedebrink beklager det uhensigtsmæssige svar og forklarer kortfattet, at Copydan opererer med en pris pr. tomme, fordi Viasat indførte den model for mange år siden for offentlig TV-visning.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere