Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg og Mærsk vælger side i revisorkrig

CARLSBERG-RESULTS/
Foto:

De to store danske virksomheder bliver hos KPMG, selv om hovedparten af partnerne sidste efterår forlod revisionshuset til fordel for konkurrenten E&Y.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det »nye« KPMG får opbakning fra de to storkunder Carlsberg og A.P. Møller-Mærsk. Begge fortsætter hos revisionshuset, der mistede hovedparten af partnerne i efteråret, da konkurrenten E&Y – det tidligere Ernst & Young – købte den danske del af KPMG.

Det skabte uro hos kunderne, men nu har KPMG fået tilladelse til at drive revisorvirksomhed i Danmark. KPMG har blandt andet i en årrække stået for revisionen i flere af A.P. Møller-Mærsks virksomheder og i Carlsberg.

»Der har været en meget god dialog med KPMG International om, hvad de kommer til at etablere i Danmark, hvilke planer de har, og hvilke personer de bringer om bord. Der er en tro på, at KPMG International får KPMG i Danmark op at stå igen som et stærkt alternativ,« siger Jørn P. Jensen, finansdirektør i Carlsberg. Bryggerikoncernen har haft store overvejelser om, hvorvidt de skulle forlade KPMG, men det ville samtidig betyde, at en række udenlandske selskaber også skulle skifte revisor.

04BUSThomas-Hofman-Bang.jpg

»Vi tror på, at der kommer et nyt stærkt KPMG i Danmark, og dermed undgår vi at skulle skifte i alle udenlandske selskaber,« siger Jørn P. Jensen.

Han understreger, at det overraskede den store danske ølkoncern, at de mange partnere i KPMG pludselig forlod revisionshuset.

»Det har været et ubehageligt forløb og meget uventet. Sådan er det. For os handlede det om at komme rigtigt ud af det her. Vi tror på, at den løsning, som vi er nået frem til, er den rigtige,« siger Carlsberg-direktøren.

I går godkendte Erhvervsstyrelsen, at KPMG International får lov at drive revi-sionsvirksomhed i Danmark. Det har også fået Danmarks største virksomhed, A.P. Møller-Mærsk, til at bakke op om det »det nye KPMG«.

»Vi vil fortsætte med KPMG International, og vi vil finde en løsning på vores revision i Danmark på kort sigt. Vi byder det velkommen, at KPMG har fået en dansk revisorlicens,« skriver finansdirektør Trond Westlie fra A.P. Møller-Mærsk i en e-mail til Berlingske.

Han ærgrer sig over den usikkerhed, det skabte, da E&Y i en opsigtsvækkende handel hentede hovedparten af partnerne hos KPMG. Blandt andet kan det dreje sig om en af A.P. Møller-Mærsks hidtidige revisorer, Jesper Ridder Olsen, der kan være på vej til E&Y.

»Det er selvfølgelig stærkt beklageligt, at en af vores betroede revisorer forlader det internationale revisorfirma, der ligger til grund for vores aftale, og dermed ikke kan levere, hvad der er lovet som en fremtidssikret løsning for A.P. Møller-Mærsk,« skriver Trond Westlie.

Det danske marked for revision har traditionelt været fordelt mellem de såkaldte »Big Four«, der også dominerer verdensmarked. Ud over E&Y og KPMG drejer det sig om Deloitte og PwC.

»Det er vigtigt for A.P. Møller-Mærsk, at vi kan finde en langsigtet løsning, der samler vores revision i Danmark og internationalt, og det er naturligvis en fordel, når der er flere valgmuligheder på det danske marked,« hedder det fra Trond Westlie.

A.P. Møller-Mærsk valgte sidste sommer, at fordele opgaverne mere ligeligt mellem de to hovedrevisorer KPMG og PwC. Hidtil er op mod 80 procent af opgaverne tilfaldet KPMG, men fremover skal de to stå ligeligt for opgaverne. Det betød, at den prestigefyldte opgave at revidere containerrederiet Maersk Line overgik fra KPMG til PwC.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere