Del : SMS
Berlingske Business

TV: Det bør du overveje, inden du leaser bil

pix_leasing
Overskrift
Selvom leasing måske virker som det sikre bil rent økonomisk, så er der faldgruber, man bør se nærmere på. Foto:
 

For de fleste danskere er det en bedre forretning at købe bil i stedet for at lease. Hør FDMs forbrugerøkonom forklare fordele og ulemper ved leasing

Artiklen fortsætter under annoncen

Skifter du bil i takt med forårsmoden og har forkærlighed for store Audi'er og BMW'er så kan det sandsynligvis bedst betale sig for dig at lease den næste bil.

Men i øjeblikket er kutymen herhjemme, at bilerne er små og bliver skiftet ud hvert 4-5 år. Og det betyder, at det for de fleste er en bedre forretning at købe. Det siger Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom hos bilejernes talerør, FDM.

»Hovedreglen er, at jo længere tid man har lyst til beholde en bil, jo mere oplagt bliver det at købe. Det kommer selvfølgelig meget an på biltypen, men typisk ligger grænsen ved omkring tre år,« siger han til Berlingske Business. Derfor bør man ifølge forbrugerøkonomen tænke på en tidshorisont på samlet ni år, når man regner på de økonomiske konsekvenser af de to alternativer.

»Man kan gøre regnestykket op på den måde, at man ser på omkostninger for tre leasingperioder ad tre år og sammenholder det med to ejerskabsperioder af 4-5 års varighed. På den måde får man et mere realistisk billede af den billigste løsning« siger Allan Skytte Christensen.

Den største potentielle fælde ved leasing er dog ifølge FDM-økonomen, at folk ændrer kørselsbehov og kommer til at køre flere kilometer, end de har aftalt ifølge kontrakten.

Hvis man er flyttet eller har skiftet arbejdsplads i løbet af leasingperioden, så kan man nemt have kørt 30.000 kilometer for meget. Og så er det pludselig en ubehagelig ekstraregning cirka 60.000 kroner, man står med, siger Allan Skytte Christensen.

»Det er i virkeligheden det største paradoks omkring privatleasing, fordi mange tror, at det giver sikkerhed i forhold til ens udgifter. Det gør det også, hvis man er jævn og kedelig og altid gør det samme,« siger han og fortsætter:

»Men det paradoksale er, at leasing især appellerer til mange unge mennesker, som lige præcis er dem, hvis liv ofte ændrer sig drastisk over en treårig periode. De tager uddannelser, flytter, bliver gift, får børn eller ændrer på anden måde deres bilbehov,« siger han.

Allan Skytte Christensen opfordrer til, at man retter henvendelse til leasingselskabet og forsøger at forhandle en ny aftale på plads, så snart man kan se, at der er en risiko for, at man kommer til at køre for mange kilometer i leasingperioden.

»Det er altid dumt at ignorere det. Man kan som udgangspunkt genforhandle en aftale, så man får et andet kilometertal. Og hvis man ikke kan det, kan man opsige den. Så det er ret vigtigt, at man handler, så snart man finder ud af, at ens kørselsbehov ikke matcher kontrakten,« siger Allan Skytte Christensen.

Leasingkontrakter der er baseret på FDMs basisvilkår, kan efter de første 11 måneder opsiges med én måneds varsel. Allan Skytte Christensens vigtigste råd til folk, der står med det ene ben på vej i en leasingkontrakt, at de er ærlige overfor dem selv og tænker nogle år frem.

»Det kan godt lige betale sig at tænke lidt fremad. Man kan ikke forudse alt, hvad der sker, men mange kan nok godt blive lidt mere realistiske omkring deres kørselsbehov,« siger han.

Set over det seneste år er antallet af nye privatleasede biler tredoblet til 2.176 i årets første kvartal. Men der er - målt på årsbasis - endnu et stykke vej op omfanget af leasing i årene 2010 og 2011, inden et lovindgreb gjorde det mindre fordelagtigt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere