Del : SMS

Specialbiler rasler ned i pris

pix-Porsche 911 T-biz
Porsche 911 T Foto:

Det er kronede tider for bilentusiaster med hang til motorkraft og velduftende læder, for der er rigtig gode tilbud på brugte sportsvogne, cabriolet’er og luksusbiler

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvis finanskrisen er godt for noget, så er det købspriserne på biler, der ligger lidt ud over det sædvanlige. En prisundersøgelse, som Bilbasen har lavet for Berlingske Business, viser nemlig, at priserne over en bred kam er faldet langt mere for specialbiler end for det brede massemarked af brugte biler.

Det sidste år er prisfald på mellem 10-18 pct. almindeligt for 30 udvalgte specialbiler i undersøgelsen, som strækker sig fra en beskeden, men måske kommende nyklassiker som Mazda MX5 over en anstændig Audi A6 til et muskelbundt af en Porsche 911. Til sammenligning ligger priserne på de øvrige biler til salg på Bilbasen neutralt, mens det endda har været fremme, at efterspørgslen på f.eks. brugte Ford Mondeo har været så stor, at priserne i en periode er steget. 

Derfor kan du i dag få en let brugt direktionsvogn til samme pris som en noget mere trist model i firmabil-klassen:  

»Der er nogle bilmærker, som f.eks. BMW, der har sat priserne ned på hele modelprogrammet, det påvirker naturligvis de brugte bilers priser også. Der er også sendt en hel masse demo-biler ud på markedet, der skulle indregistreres, inden reformen trådte i kraft. De presser også priserne.«

»Det er rigtig interessant, når du kan få en få år gammel Audi A6 eller en BMW 5-serie for under 300.000 kr. Alle er jo enige om, at det er fremragende biler. Det er jo et meget spændende alternativ til en nyere Ford Mondeo. Jeg tror ikke, at det bliver meget billigere, så du kan gøre et rigtig godt køb nu,« siger Jan Lang fra Bilbasen.dk.











Ifølge brugtbil-ekspert Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk spiller netop regeringens afgiftsreform fra foråret 2012, hvor der blev sat ind overfor store skatterabatter til leasingfirmaer og de mange demo-biler en stor rolle.

En af de største bilforhandlere med fokus på netop de brugte direktionsvogne og andre specialbiler er Allan Hansen Automobiler i Daugaard i trekantsområdet. Her er indehaver Allan Hansen med 30 års erfaring i handel med biler ikke i tvivl om udviklingen:

»Vi har set et enormt prisfald på brugte biler. Tre år gamle biler handles jo til halv pris. Så der er langt større afskrivning end der har været.«

følge Allan Hansen er køberne af dyrere biler blevet meget mere prisbevidste - og selvom de har penge nok, så er de mere forsigtige med at vise det.

»Man er blevet meget mere bevidst om, hvad man signalerer. Så dem, der før købte en BMW 750, går efter f.eks. en BMW 530 i dag. Man er også blevet meget mere bevidst om, hvad bilerne går på literen,« siger Allan Hansen, som i stigende grad importerer brugte biler fra Sydeuropa, der jo er ekstra hårdt ramt af krisen.









Værst ser det dog ud for de rigtig dyre biler som Aston Martin, Bentley og den slags biler, som i årene op til krisen var populære blandt f.eks. ejendomsspekulanter:

»Markedet for den slags nyere specialbiler - altså Ferrari, Aston Martin og Bentley. Det ligger meget stille, mens vi stadig sælger luksusbiler fra 500-900.000 kr. i indkøb.«

Men det er omvendt godt nyt for bilentusiasterne. For de specialbiler med store motorer, som har de højeste driftsomkostninger, er særligt billige. Det gælder f.eks. for en Porsche Cayenne, der i dag handles til en gennemsnitspris på under 600.000 kr. på hvide plader. Og det er et voldsomt værditab for en bil, der fra ny kostede mere end en million kroner, forklarer Jan Lang fra Bilbasen.dk

»Der er nok nogle, der er blevet chokerede over at få en regning fra et Porsche værksted på 55.000 kr.,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere