Del : SMS
Berlingske Business

Spar 4.000 kr. om året på din TV-pakke

TV-pakker
Betaler du også for mange flere TV-kanaler, end du ser? Find ud af, hvad dit behov er, og vælg så den billigste udbyder, der kan levere varen. Der kan være mange penge at spare. Foto:

Du kan hurtigt hente flere tusinde kroner om året ved at afdække dit behov for TV-kanaler og gå efter den billigste udbyder, der kan opfylde dine krav. Det viser en ny prissammenligning af TV-pakker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kan være en jungle at finde frem til den TV-pakke, der passer bedst til både ens behov og pengepung. Ifølge Forbrugerrådet Tænk oplever tre ud af fire danskere, at de betaler for en masse kanaler, som de aldrig ser. Samtidig er der stor forskel på udbydernes priser. Det viser en analyse af TV-pakker, som prissammenligningsportalen Samlino har udarbejdet for Berlingske Business.

19BUSEnergibesparel-1.jpg

»Vores analyse bekræfter, hvorfor mange danskere har svært ved at få overblik over TV-markedet,« siger Robert Juul Glæsel, partner i Samlino.dk.

Analysen tager udgangspunkt i, at man som bruger ønsker at se DRs kanaler, TV2, en reality kanal (Kanal 4 eller TV3) samt en ren sportskanal  (TV2Sport/ Eurosport/ TV3 Sport 1).

(teksten fortsætter under grafikken - OBS: se også grafikken »Det med småt«)

Artiklen fortsætter under billedet
Samlino01

»Fra den billigste løsning til den dyreste er der over 4.000 kr. at spare for forbrugerne, og indholdet af de forskellige løsninger varierer lige så meget som prisen,« siger Robert Juul Glæsel.

Vælger man den billigste udbyder, som er Bokser TV, er den samlede årlige udgift på. 2.037 kr. inkl. et oprettelsesgebyr på 399 kr. Det hører med til billedet, at grundpakken til 79 kr. om måneden er gratis de første seks måneder, hvor man altså kun betaler for de tre tilvalgte kanaler, der ikke indgår i pakken.

(teksten fortsætter under grafikken)

Artiklen fortsætter under billedet
Samlino02

Netop introduktionstilbud er noget af det, man ifølge Forbrugerrådet Tænk skal være særligt opmærksom på, når man vælger en TV-pakke, da prisen ændrer sig efter prøveperiodens udløb.

Den dyreste udbyder i analysen er TV-pakken fra Viasat, der inkl. oprettelsesgebyret på 199 kr. koster 6.187 kr. på et år. Robert Juul Glæsel understreger, at den dyreste løsning til gengæld dækker over langt mere indhold med samlet 59 TV-kanaler end den billigste løsning fra Bokser TV, som kun indeholder 12 kanaler.

Mobilabonnement

»Det ændrer dog ikke på, at en bruger, som gerne vil se både sport og reality-TV, bliver nødt til at købe den helt store pakke hos Viasat for at kunne få begge dele.«

Grundlæggende anbefaler Robert Juul Glæsel, at man gør sig klart, hvilke behov man har i forhold til sin TV-løsning. Når man først ved hvilke kanaler, man er interesseret i, er det rimelig simpelt finde ud af, hvor man får den bedste kvalitet til den billigste pris.

Vidne så vanvidsbilist

Forbrugerrådet Tænk har i løbet af foråret kørt en stor kampagne for at få frit kanalvalg til forbrugerne, så de ikke bliver tvunget til at betale for kanaler, de aldrig ser. I den forbindelse rettede cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk en skarp kritik mod udbyderne.

»Tv-udbyderne taler om, at de har indført mere frit valg med diverse bland selv-pakker, og de forsøger på alle måder at få det til at se spændende og interessant ud. Men uanset deres salgsgas, er der ikke frit valg. Det grundlæggende problem er nemlig ikke blevet løst: Vil du se en bestemt kanal, bliver du stadig tvunget til at købe en hel masse andet samtidig. Du kan ikke bare købe tingene hver for sig.«

BM COUCH POTATOES 2/11

Den kritik har analysens prisvinder, Bokser TV, tilsyneladende taget til sig. I hvert fald skriver udbyderen i en pressemeddelelse, at der »uden tvivl foregår et kanalspild i de danske stuer«.

Ifølge en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for Bokser TV, supplerer hele 92 pct. af danskerne deres TV-licens med kanalpakker, streaming- og video on demand-tjenester.

Men selvom danskerne er villige til at betale ekstra for et større udvalg, er pengene ikke altid givet lige godt ud, påpeger marketingschef Philip Philipson fra Boxer TV:

»TV-forbrugeret er i dag blevet mere fragmenteret, hvor danskerne plukker lidt fra streamingtjenester og video on demand-tjenester som supplement til kanalpakker, når de skal se TV. Det stiller virkelig store krav til fleksibilitet, hvis TV-pakkerne stadig skal være relevante for forbrugerne i fremtiden,« udtaler Philip Philipson.

1000 kroner i sedler. Ialt er her fotograferet 250.000 kroner.

Robert Juul Glæsel fremhæver netop, at Boxer TV skiller sig ud fra mængden ved at tilbyde brugerne en større fleksibilitet i deres valg.

Også Fullrate, Waoo og Stofa ligger i den billige ende med årlige omkostninger på mellem 2.388-2.508 kr. I den dyre ende indtager Yousee andenpladsen med en pris på 5.323 kr. inkl. oprettelse det første år.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere