Berlingske Business
LIVE
15:00 Efter fald torsdag udsigt til lettere positiv åbning på Wall Street 

Smuk som et stjerneskud

Mercedes CLK bliver aldrig nogen almindelig bil i Danmark, men den nye version er blandt de smukkeste biler overhovedet. Den nye version

er meget lettere i formgivningen og må ikke forveksles med SLK, der jo har foldetag.



Lige nu er Mercedes ikke så

trængt af konkurrenterne i dette segment, der med lidt ond vilje godt kan betegnes som ''de gråhåredes''. Men inden

ikke alt for længe er der nok en Audi A4 Coupe på vej og BMW barsler også med en 6-serie, der bliver en 2+2.



Designet

på CLK er blevet meget bedre end forgængeren. Væk er det lidt gumpetunge design og det tydeligt at bilen er i familie

med både den store CL og den klassiske SL. Den svævende taglinie får yderligere lethed når alle ruder sænkes

idet CLK ikke har nogen B-stolpe.



Normalt hænger sikkerhedsselen i B-stolpen og det har givet plads til en rigtig Mercedes-specialitet:

Den elektriske sikkerhedssele-hjælper. For at den stakkels ejer ikke skal vride korpus af led skydes sikkerhedsselen ud med

en lille arm. Det sker helt lydløst og understreger bilens niveau og elegance.



En del af det indre er hentet direkte fra

C-klassens hylder men det fremstår alligevel meget elegant og selvstændigt fordi designerne har krydret med runde luftdyser

og instrumentering der minder lidt om SL. Resultatet er, at bilen fornemmes mere komfortabel på forsædet end en C-klasse.

Det kan også hænge sammen med at bilen er bredere end C-klassen. På bagsædet sidder to personer ganske fortrinligt

blot man ikke er for høj. Pladsen til benene er rigelig,og er du under 184 cm går hovedhøjden an. Konstruktionen

uden B-stolpe bidrager i øvrigt til fint udsyn fra bagsædet. Noget man ikke er forvænt med i denne coupe-klasse.



Grundlæggende

er undervognen hentet fra C-klassen men den er naturligvis strammet for at klare den forøgede vægt. Resultatet er en

bil der bevæger sig lang mere adræt end forgængeren og samtidig er der ofret meget på støjdæmpning.



Denne

CLK 500 sprudler dog ikke ligefrem af flabet kørelyst, men den gør hvad du beder den om meget kompetent. Største

anke er styretøjet der ellers her i den kraftige V8-version er fartafhængigt. Du får ganske enkelt ikke rigtig

nok at vide om hvad forhjulene foretager sig. Der er for så vidt godt greb med forvognen, men når du nærmer dig

grænsen er det som om at hele billedet sløres. Men vi er ude i marginalerne, for køberne til en CLK er det derfor

mest af akademisk interesse. De vil primært bruge bilen til at cruise i og det gør den perfekt med et meget lavt støjniveau.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen