Del : SMS

Skal vores penge være sammen?

05BUSvindue-144211.jpg
Nu er der næppe tegnet livsforsikring for vilde duer, men havde denne stakkels due smadret ruden, ville husejeren være glad for at være forsikret i et forsikringsselskab efter gensidigt princip. Det ville klummeskribenten i hvert fald. Foto: Søren Svendsen

Mine penge: Med fare for at blive udnævnt til en venstresnoet senhippie afslører finansjournalist Povl Dengsøe, at han har en forkærlighed for solidaritet og gensidig hæftelse i pengeanliggender.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er principper, og der er sund fornuft. Og i nogle sammenhænge falder de to begreber sammen på smukkeste vis. Sådan en sammenhæng er der i hvert fald på ét punkt i min privatøkonomi. Jeg er nemlig stor tilhænger af andelsprincippet i almindelighed og i finansverdenen i særdeleshed. Princippet om, at vi lægger vores penge sammen og får mere for dem. Både fordi vi så har flere penge, og fordi vi kan sikre hinanden ved at bære i flok.

sparegris

For at være konkret: Jeg har altid foretrukket forsikringsselskaber, der drives efter det såkaldte gensidige princip. Det betyder, at kunderne ved fællesskabets hjælp udjævner de regninger, som livets store og små uheld og ulykker medfører. Til min første bilforsikring af en Volvo 145 Ekspress og forsikringen af indboet i min første lejlighed valgte jeg GF Forsikring, og senere fik jeg via mit ægteskab adgang til Lærerstandens Brandforsikring.

Fælles for dem er, at de bringer et stort antal forsikringstagere sammen og formidler, at vi hjælper hinanden med at dække ulykker og uheld. De eneste penge, der går ud af butikken, bruges på at administrere ordningen. Og hvis der er indbetalt for meget, så kommer der et beløb retur.

Ingen eksterne ejere

Ja, ja. Jeg kan godt huske, at især Lærerstandens Brandforsikring kom lidt i klemme med nogle lejligheder med lidt for favorable vilkår for nogle år siden. Men der er ingen eksterne ejere af virksomheden, der har et berettiget krav på et afkast af en investering, og dermed bør forsikringerne alt andet lige være billigere end i et aktionærejet selskab – forudsat at de administreres lige godt, og kundekredsen kommer ud for lige mange og lige store uheld og ulykker.

Det lader også til at holde stik i praksis. En af mine lidt blandede fornøjelser over de senere år har været at tale med de evige telefonsælgere af forsikring. Det er som regel en meget kort samtale, når de hører, at vi er kunder i Lærerstanden.

Danske penge. Pengesedler og mønter.

Pension uden aktionærer

På fuldstændig samme måde har jeg også altid foretrukket de kundeejede pensionsselskaber.

Jeg har brugt PFA og AP Pension. Mit nuværende selskab PFA er ganske vist ejet af organisationer. Men de består jo også af medlemmer, og det vigtigste er, at der ikke står en bank og nogle aktionærer med et berettiget krav om afkast bag pensions­selskabet.

At PFA så i de senere år også har ligget helt i front, når det drejer sig om at skabe afkast – kernen i ethvert pensionsselskab – er kun en ekstra bonus og beviser, at gensidige selskaber kan præstere lige så godt som ­profitdrevne selskaber. Men det er jo også åbenlyst, at kravet til afkastet i et aktie­selskab stiger i takt med hver krone, der skal sendes videre til nogle ejere af et pensionsselskab.

pengesedler

På tredje og fjerde af de fire finansielle ben i min privatøkonomi har jeg ikke rigtig fulgt princippet. Jeg har ikke mødt oplagte andelsbaserede banker på min vej, og da bankvalg ofte trækker et realkreditvalg med sig, er jeg nu kunde i Danske Bank samt Realkredit Danmark.

Det er til gengæld en følge af, at jeg altid har shoppet rundt blandt bankerne og dermed fundet de bedste priser. Og det er, tror jeg, det sidste våben, kunderne har tilbage. At stemme med fødderne, hvis de er utilfredse. Præcis som de tusinder af kunder, der er vrede over, at det sidste medlemsejede realkreditselskab, Nykredit, er på vej på børsen med nogle solide prisstigninger som afskedssalut til princippet om at være sammen om vores penge, det rene andelsprincip.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere