Del : SMS

Sådan køber vi os til mere fritid

14BUSjesper-luthman-2015031.jpg
Jesper Luthman synes, at hans livssituation lige nu gør, at der ikke er grund til at spare på netindkøb eller udefrakommende rengøring. Sammen med kæresten køber han sig gerne til mere fritid. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Det er storbyboerne og dem med høje indkomster, som køber ekstra fritid ved at betale sig fra rengøring og indkøb. En ny undersøgelse fra Nordea viser, at kun en procent af danskerne erstatter turen til supermarkedet med nethandel, mens privat rengøring også kun er udbredt i små klynger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad er vigtigst – 240 kroner eller en times ekstra fritid?

Svaret vil sandsynligvis afhænge af pengepungen og stressniveauet hos den, man spørger.

Ifølge erhvervsorganisationer og eksperter er tidsbesparende serviceydelser som privat rengøring og levering af dagligvarer endnu ikke slået bredt igennem. Men blandt højtlønnede, karrierebevidste forbrugere i de største byer er det så småt ved at blive populært at købe sig til ekstra fritid.

En ny undersøgelse, som Gallup har lavet for Nordea, viser, at kun en procent dropper turen til supermarkedet for i stedet som hovedregel at bestille varer hjem over nettet. Lidt flere, otte procent, har abonnement på forskellige måltidskasser, uden at måltidskasserne erstatter de daglige indkøb. Undersøgelsen viser, at køb af dagligvarer på nettet er mest udbredt i hovedstaden, på Sjælland og hos midaldrende med høje indkomster.

Osuma online supermarked.

Ifølge Nordeas forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen viser undersøgelsen, at det i nogle samfundsgrupper er blevet populært at købe sig til mere fritid.

»De mennesker, som bestiller dagligvarer hjem, har en middel til høj indkomst. Jo højere indkomst, man har, desto mere begejstret er man for at uddelegere indkøb. Det kan selvfølgelig handle om, at når man har rigtigt travlt på arbejdet, så skærer man alt det overflødige væk i fritiden,« siger Ann Lehmann Erichsen, som dog mener, at langt flere kunne have fordel af at købe sig til mere fritid ved at springe indkøbsturene og rengøringen over.

06BUSBagside-Visholm.jpg

»Der bliver talt så meget om de travle børnefamilier, så det kommer bag på mig, at der ikke er flere, som gør det lidt nemmere for sig selv og sparer tid i hverdagen. Jeg tror, at mange har en fordom om, hvor dyrt det er,« siger Ann Lehmann Erichsen, som mener, at mange glemmer at tænke over, hvad der egentlig er vigtigst for dem – mere fritid eller flere penge mellem hænderne.Hun sammenligner med danskernes brug af Boligjobordningen, som oprindeligt blandt andet havde til formål at skabe flere arbejdspladser ved at give danskerne mulighed for at ansætte folk til at hjælpe med de daglige gøremål.

Men ifølge et faktaark fra Skatteministeriet blev Boligjobordningen først og fremmest brugt til vedligeholdelse i hjemmet, og ikke til tidsbesparende opgaver som rengøring og børnepasning. I 2013 blev 90,4 procent af det samlede fradrag brugt til vedligeholdelse, mens kun fem procent blev brugt til rengøring og vinduespudsning. 0,1 procent blev brugt til børnepasning, og 4,6 procent blev brugt til havearbejde.

»Folk har ikke, som man ellers forventede, da man indførte Boligjobordningen, prioriteret de ting, man plejer at gøre selv, men som man kan få folk til. Danskerne er glade for at gøre det selv. Vi har ikke tradition for at betale os fra de ting, som tager tid uden for arbejdet,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Ifølge brancheorganisationen Danske Service, som blandt andet organiserer virksomheder, der udbyder privat rengøring, vinduespudsning og havearbejde, betyder de høje danske skatter og lønninger, at man skal have en høj indtægt for at have råd til at købe sig til mere tid.

Høj timeløn til serviceydelser

»Hvis du vil købe en tidsbesparende ydelse, så giver det ikke mening at arbejde tre timer mere for at spare to timer på rengøring. Du skal have en høj timeløn, før det kan betale sig,« siger Chresten Heide-Anderson, sekretariatsleder i Danske Service.

14BUSOle-Giber-Krystalkugle.jpg

Efter hans mening er der ikke en kultur for, at private køber serviceydelser i hjemmet.

Derfor udvikler der sig heller ikke et stort marked på området, og det forhindrer igen, at kulturen ændrer sig.

Virksomheder, som sælger tidsbesparende ydelser i hjemmet, holder først og fremmest til i områder, hvor folk har højere indkomst end gennemsnittet.

»De virksomheder, som sælger serviceydelser til private hjem, har ofte kunder samlet i større klynger. De arbejder først og fremmest i Nordsjælland og tilsvarende steder omkring Aalborg og Aarhus, hvor folk har en højere indtægt end gennemsnittet,« siger Chresten Heide-Anderson.

Ifølge Dansk Erhverv er det både økonomi og vanetænkning, som afholder mange danskere fra at betale sig fra opgaver som rengøring, havearbejde og indkøb.

BM-pix

»Det handler formentlig både om kultur og økonomi. Så længe det virker som en forholdsvis stor omkostning at købe hvid børnepasning eller rengøring, vil kulturen ikke ændre sig,« siger Mira Lie Nielsen, chefkonsulent i Dansk Erhverv, som tilføjer, at en stor del af markedet er sort, og at det blandt andet skyldes det høje danske skattetryk.

Jens Bonke, seniorforsker hos Rockwoolfonden, har forsket i danskernes forhold til arbejde og fritid. Hans forskning viser, at den gennemsnitlige beskæftigede dansker har otte timers fritid, når både arbejde, søvn, transport, rengøring, indkøb, børnepasning og andre praktiske opgaver i hjemmet er trukket fra. Tallet kan lyde overraskende højt, men der findes også store grupper, som har en del mindre fritid til hverdag. 44 procent har mindre end seks timers fritid på en gennemsnitlig hverdag, mens hver femte har mindre end 4,5 timers fritid i hverdagen.

pix

»Der er ikke noget, som taler for, at danskerne i al almindelighed har fået hverken mere eller mindre fritid end før. Det er altså ikke sådan, at folk i dag har mindre fritid end generationen før. Omvendt er opvaskemaskiner, vaskemaskiner og anden teknologi heller ikke blevet brugt til at give mere fritid. I stedet har vi brugt teknologien til at øge produktiviteten og dermed indfri et højere ambitionsniveau i hjemmet,« siger Jens Bonke.

Hans fornemmelse er, at danskernes køb af serviceopgaver i hjemmet er stigende.

»Boligstandarden er steget voldsomt for de fleste mennesker. Der er flere kvadratmeter, som skal passes, og det kan måske være et incitament til at betale sig fra noget af det,« siger Jens Bonke, som desuden mener, at brugen af private serviceopgaver i hjemmet stiger, når den økonomiske ulighed bliver større. Så har flere nemlig råd til at betale sig fra opgaver som rengøring, vinduespudsning og havearbejde,

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere