Del : SMS
Berlingske Business

Sådan bliver du ramt af en omlægning af bilafgifterne

Der sælges tre brugte biler for hver ny bil O
Frygten for pludselig at stå med en værdiløs bil på grund af nye bilafgifter er grundløs, vurderer eksperter. Andre faktorer rykker langt mere ved brugtpriserne end en omlægning af afgifterne forventes at gøre. ARKIVFOTO Foto:

Frygten for pludselig at stå med en værdiløs bil på grund af nye bilafgifter er grundløs, vurderer eksperter. Andre faktorer rykker langt mere ved brugtpriserne end en omlægning af afgifterne forventes at gøre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bilen er som oftest den næststørste investering i en familie kun overgået af fast ejendom. Derfor er det heller ikke så underligt, at det giver nervøse trækninger hos familiernes økonomiansvarlige, når politikerne sysler med en omlægning af de danske bilafgifter på op mod 180 procent. En omlægning kan nemlig påvirke prisen på en ny bil af samme type som den, der står ude i carporten. Og det vil alt andet lige slå igennem på familiens nuværende køretøj.

Grafik: Sådan kan omlægning af bilafgifter ramme brugte biler

Men der er ingen grund til søvnløse nætter, vurderer landets organisation for bilister FDM.

 

»Politikere er sikkert nervøse for tabet for den enkelte bilejer, men i og med at to tredjedele af bilparken udgøres af mikrobiler, og at der på en af dem er en afgift på 20.000 kroner, så er det et begrænset beløb, der kan tabes,« siger Thomas Møller Thomsen, adm. direktør for FDM.

Netop for værdien af en brugt mikrobil, som typisk er en Citroën C1, Toyota Aygo, Peugeot 107 eller VW Up, er der langt større trusler mod deres værdi som brugt, fremgår det af en analyse, som Bilbasen/eBay har udarbejdet for Berlingske Business på baggrund af det norske system for bilafgifter.

pix - dengsøe
LÆS MERE : Så er tiden inde

Det vil rent matematisk sænke prisen på mikrobiler yderligere, fordi det belønner god brændstoføkonomi. Ifølge bilanalytiker Jan Lang er det usandsynligt, at politikerne vil lade et nyt afgiftssystem skære yderligere ned på afgiften af en mikrobil. Men derimod vil biltypens overvældende succes trække værdi ud af de brugte eksemplarer på kort og langt sigt, vurderer han.

»Her vil den klassiske markedsmekanisme og udbud og efterspørgsel styre priserne i højere grad end afgifter,« mener han.

FDM påpeger, at de færreste bilister samlet bliver dårligere stillet, selv om deres foretrukne biltype falder i pris.

»Dem, der har købt sådan en bil, vil jo have det samme bytteforhold, hvis de køber en tilsvarende størrelse bil. Og hvis de køber en større bil, så kan der være tale om et forbedret bytteforhold,« siger Thomas Møller Thomsen.

 

Grafik: Sådan kan omlægning af bilafgifter ramme brugte biler

 

Han kan kun få øje på én bestemt type bilejer, der kan få et reelt tab på sin nuværende bil.

»Vi kan stort set isolere problemet til dem, der skal af med deres bil og aldrig have en bil igen,« siger han.

I øvrigt indtræder cirka halvdelen af en bils værditab over de første tre år af bilens levetid, og dermed falder risikoen for værditab i de efterfølgende år.

»Der kan være nuancer, men de største værditab sker i den første del af bilens levetid. På tre år er værdien som tommelfingerregel halveret, så efter den periode er tabet af afgift minimeret, og dermed kan vi afdramatisere problemstillingen. Men hvis det er problemet, så lav dog en analyse,« lyder Thomas Møller Thomsens opfordring til politikerne.

pix-henriklaerse

På baggrund af egen analyse er Jan Lang heller ikke i tvivl om, at risikoen for voldsomme værditab i den danske bilpark er en myte.

»Ja, der har været tale om myter i diskussionen. Hvis jeg kigger på, hvordan markedet er skruet sammen, så viser den overordnede analyse, at det ikke vil have voldsomme konsekvenser. Det kan slet ikke sammenlignes med udsving på husmarkedet,« siger Jan Lang, som også påpeger, at afskrivningen i forvejen er høj i bilens første leveår.

 

Grafik: Sådan kan omlægning af bilafgifter ramme brugte biler

 

»Om der kommer to-tre procent mere oven i 50 procent over tre år, betyder ikke det store. Det vigtige er at få lavet systemet om, for der er ingen tvivl om, at miljøet vil få det bedre. Vi vil køre i mere miljørigtige biler, og vi vil få nogle teknologier, som de bruger andre steder i Europa,« siger Jan Lang.

Kim Skovgaard Rasmussen, adm. direktør i Skandinavisk Motor Compagni, SMC, har også værdien af de biler, han allerede har solgt, i baghovedet, når nye afgifter diskuteres.

»Når jeg ønsker en provenuneutral omlægning, så er det fordi, det ellers ville være vanskeligt at håndtere prisen på de brugte biler. Et nyt system vil selvfølgelig påvirke priserne, men nok ikke så meget, som mange frygter. En bil, der udleder meget CO2, vil sikkert blive dyrere, og dermed vil det holde prisen på de brugte oppe. Små biler vil måske blive lidt billigere, men der er betalt så lidt i afgift på dem i forvejen, at det ikke får den store betydning – måske 1.500 kroner på en brugt minibil,« siger han.

134

Et afgiftssystem som det norske vil cirka øge prisen på en af SMCs store og tørstige biler med op til 18 procent, mens det vil sænke prisen på de små modeller med ti til 12 procent.

Norge gik i 1996 over til at opkræve bilafgift baseret på vægt, motorstørrelse og hestekræfter.

Man fortsatte med delvist at beskatte værdien af bilen, men det blev fjernet helt i 1998, så der nu udelukkende er tale om en teknisk baseret afgift, der nu desuden er baseret på bilernes udledning af skadelige gasser, som man også praktiserer det i Finland og Holland.

FDM opfordrer som forbrugernes repræsentant kraftigt til at omlægge afgifterne til at indbringe statskassen det samme beløb som hidtil, men fordelt anderledes til glæde for alle parter.

»Fordelen for alle vil være sikrere biler samt bedre miljøegenskaber end i dag. Og så vil danskerne få adgang til biler, der bedre modsvarer deres behov,« siger FDM-direktøren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere