Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Renovér et gammelt klasse-gevær

To meter med Browning. Tre meter med Miroku. Samme antal meter med Beretta og til sidst lidt "blandet landhandel" med diverse

haglgeværer. Sådan er billedet i rigtig mange jagtforretninger, hvor de populære over and under-geværer har

totaldominans.



Og med god grund. De nye geværer er velskydende og finishen er udmærket - selv blandt de billige modeller.



Problemet

er imidlertid, at de nye, funktionelle geværer er ufatteligt ens. Samme type skæftetræ og samme stil. To af de mest

populære geværer kommer fra det samme samlebånd i japan.

Renovering

Der findes andre muligheder end at

købe nyt gevær - f.eks via et renoveringsprojekt, hvor en gammel bøsse bliver "shinet op" til fordums styrke

af en kyndig bøssemager. Det kan gøres for overraskende få midler, og kan gøre dig til ejer af et gevær,

der bliver set langt efter blandt medjægere.



De klassiske engelske våben med ultimativ snobværdi, Holland &

Holland, Purdey, Boss m.v. er normalt ikke inden for rækkevidde for almindelige dødelige, skatteplagede danskere. I midten

af sidste århundrede begyndte der at dukke gedigne spanske geværer op i danske jagtforretninger. Disse havde de klassiske

engelske geværer som forbilleder, og danske jægere tog især AyA''erne til sig - prisbillige og kvalitetsrigtige som

de var.



AyA kommer fra byen Eibar i baskerlandet, og forkortelsen AyA står for Aguirre y Aranzabal, der er navnet på

de to brødre som stiftede virksomheden.



Fabrikken havde stor succes i perioden 1950-1970, hvor tusindvis af AyA''er nåede

Danmark via importøren Guldmann. Importøren forsynede AyA''erne med de navne, som danske jægere den dag i dag kender:

Sherwood, President, Ambassador osv.



Skribentens far købte en Ambassador i 1963. Den blev brugt hvert år frem til

omkring 1994, hvor helbredet ikke længere kunne følge med. Kort forinden var kolbehalsen knækket, og der blev ikke

brugt de store midler på et nyt skæfte. Et standardskæfte blev løsningen.

Ingen million

Skribenten

arvede geværet for et år siden. Det er meningen at geværet skal på jagt igen - derfor har Guns & Gents

bøssemager Freddy Larsen i Lyngby stået for renoveringen af den gamle AyA.



- Det er en skam, at den ikke har originalskæfte

- det er ikke let at få den til at ligne en million med et standardskæfte, sagde Freddy Larsen før han gik i gang.



Men

mindre kan også gøre det. Freddy Larsen har bruneret løb og aftrækkerbøjle. Desuden har han oprenset

og oliebehandlet skæftetræet - bagskæftet har fået en lille toning for at matche forskæftets rødlige

glød bedre. Desuden er geværet renset og smurt.



Denne proces har haft en særdeles positiv indflydelse på

AyA''ens udseende. Prisen for en sådan renovering ligger på blot 2.400 kr. hos Guns & Gents. Ifølge Freddy Larsen

er det muligt at købe en brugt AyA Ambassador hos en privatmand for 8.000-9.000 kr.



Det er således muligt, at blive

ejer af en "så godt som ny" Ambassador for den samme pris som de gængse, standardiserede over and under-geværer

på det danske marked.



Geværet kan fortsat købes som nyt i danske jagtforretninger - her er udslagsprisen 26.000

kr.



AyA er efter en række turbolente år vendt tilbage de klassiske dyder, og en Ambassador anno 1963 adskiller sig

s

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen