Berlingske Business
LIVE
11:00 Tyskland overvejer at sløjfe luftfartsskat efter Airberlin-konkurs

Renault cementerer stjerne status

Først Laguna og nu Mégane. Jo, Renault har for alvor slået sit navn fast som producent af biler med høj

passiv sikkerhed.



Ved den seneste Euro NCAP-test scorer både Reanult Mégane og Vel Satis fem stjerner, der er maksimum.

Dermed bliver Megane den første bil i Golf-klassen der opnår denne stjernestatus.



Ved samme test opnår nye

Saab 9-3 og Mercedes E-klasse også fem stjerner.



18 bilmodeller er blevet sendt frontalt mod crashtestbarrieren med 64 km/t,

og yderligere et eksemplar af hver bil er blevet påkørt direkte fra siden af en rullende barriere med 50 km/t.



De

bedste biler har derudover været udsat for en skærpet test, hvor bilen med 30 km/t kastes sidelæns mod en pæl

af stål.



11 af de 18 biler fik fire stjerner, mens laveste karakter, tre stjerner, gik til offroadere som Land Rover Freelander,

Suzuki Grand Vitara samt Chrysler PT Cruiser, der opnåede det laveste antal point i frontaltesten, 6 ud af 16 mulige.



-

Det er interessant at se, hvordan forbrugerkrav på ganske kort tid kan skabe mere sikre biler. Euro NCAP har 40 millioner europæiske bilklubmedlemmer

samt en række regeringsrepræsentanter bag sig. Da Euro NCAP indledte sine frygtede crashtests i 1997 var en eller to

stjerner almindeligt, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbejdet, Leif Nielsen.



Fra 1. oktober næste år

får sikkerheden yderligere et skub fremad, idet EUs krav til nye biler skærpes, så enhver fabriksny bil, der sælges

hos bilforhandlerne, skal kunne klare frontalkollisionen med 56 km/t og sidekollisionen med 50 km/t.



- Svagere krav end Euro

NCAPs, men dog en forbedring. Men glem ikke, at den sikre bil ikke er sikrere at opholde sig i, hvis sikkerhedsselen ikke er spændt,

lige meget hvor mange airbags bilen har, siger Leif Nielsen.



-Airbags er supplerende sikkerhedsudstyr, påpeger han.



Næsten

en femtedel af danske bilister spænder ikke sikkerhedsselen, og i mange andre europæiske lande står det endnu dårligere

til med forståelsen af, at sikkerhedsselen er bilens vigtigste sikkerhedsudstyr. Derfor har den magtfulde trafiksikkerhedsorganisation,

Euro NCAP, indført en belønning til de bilfabrikker, som udstyrer bilerne med alarm for ikke spændt sikkerhedssele.

Ikke blot et enkelt bip, men en lys- og lyd alarm, der fungerer i henhold til specifikationer opstillet af Euro NCAP.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen