Del : SMS
Berlingske Business

Rekordbilligt at køre bil

SeatMii_Business
Chefanalytikeren fra Bilpriser.dk kan ikke mindes, at tidligere beregninger er kommet ud med så lave omkostninger til at køre i en lille bil som nu. Foto:

Prisen på nye småbiler er presset helt i bund, mens brugte firma- og familiebiler overraskende stiger i pris.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ved et kig ud over bilmarkedet i 2013 trækker to bilgrupper blikket til sig. Nye små biler går som varmt brød, og der er lige pludselig få brugte store f-biler på markedet - f for firma- og familiebil.

Det betyder for køberne, at det er historisk billigt at købe og køre en af de mindste biler i de første fire år, hvorefter brugtprisen formentlig vil blive presset af dels de lave nypriser dels det store nuværende salg.

Modsat er det i det forløbne år blevet dyrere at købe en af de brugte firmabiler, som er populære blandt familier, der har brug for plads og komfort. Netop nu kommer meget små årgange af firmabiler på markedet, fordi mange holdt igen med at købe nye firmabiler i finanskrisens skygge fra 2009 og fremefter.

pix-elbil

Det viser analyser, som henholdsvis Bilpriser.dk og Bilbasen.dk har lavet for Berlingske. Bilpriser.dk har beregnet, at prisen per kørt kilometer i en Seat Mii –- en af tre næsten identiske trillinger fra VW-koncernen -– kommer helt ned på 1,26 kr. med 20.000 km. om året over fire år. Det er 2 øre mindre, end søsterbilen VW Up gjorde det for i 2012, og chefanalytiker Niels Grøftehauge kan ikke mindes, at det har været billigere. Han vurderer, at brændstoføkonomi bliver den helt afgørende faktor i fremtiden –- også fordi han tror, at kravene til at nøjes med en laveste ejerafgift på knap 600 kr. om året vil stige.

»Om fire år skal man nok op på 23-24 km på literen (20 km i dag, red.) for at få den lave afgift, så en bil som Seat Mii kan være med længe. Biler skal kunne køre over 20 km på literen i dag for at være fremtidssikrede,« siger han.

Miljørigtige biler vinder frem

Desuden trækker to andre faktorer ifølge Niels Grøftehauge i retning af de små og økonomiske biler: Dels er det blevet generelt mere anerkendt at køre i miljørigtige biler, dels tyder meget på, at danskerne i kølvandet på finanskrisen vil holde pengene tæt til kroppen i lang tid endnu.

I en anden del af bilmarkedet, hvor de brugte biler skifter ejer, har markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen til sin overraskelse fundet ud af, at tidligere firmabiler som VW Passat og Ford Mondeo stiger mærkbart i pris. Ifølge hans analyse er de i 2012 steget med op til 14 procent med de klassiske firmabiler fra VW og Ford i front. Og der er udsigt til yderligere stigninger, vurderer Jan Lang.

»Regner man bagud, så er 2009-årgangen af de solgte nybiler meget lille – godt 20 procent mindre end normalt – og da det er den primære fødekanal til brugtbilomsætningen lige nu, så betyder det et markant mindre udbud,« påpeger han.Dertil kommer, at der efter en regelændring nu kommer biler ud på markedet, der kun er betalt forholdsmæssig afgift på - altså kun afgift for de tre år, den har kørt som firmabil.»

Og det betyder, at de lettere kan sælges uden for landets grænser,« siger Jan Lang.

VW Up

Bilforhandlerne har også tidligere eksporteret brugte biler. Men det har kostet dem et fradrag i den tilbagebetalte afgift, som de nu slipper for.

Der er i øjeblikket 30 procent færre biler til salg i klassen end sidste år ved denne tid, og Jan Lang har to råd til familier, der har brug for pladsen i denne bilklasse: Køb bilen nu, fordi de små årgange og forhandlernes bedre eksportmuligheder kan give yderligere prisstigninger, og kig evt. på nogle af de mere upåagtede modeller som Opel Vectra og Seat Altea, der ikke er steget så meget som Ford og VW.

Niels Grøftehauges råd er at kigge på en ny model af Ford Fiesta, som med 23,3 km på literen kan være med i det grønne selskab samtidig med, at den har lidt mere plads end de helt små biler, der sjældent byder på bagageplads til mere end en håndtaske.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere