Del : SMS

Privatleasing af biler sætter rekord

30BUSBilleasing-Side-3.jpg
Peugeot var et af de bilmærker, der gik på leasingmarkedet med aggressive tilbud i 2014. Slagtilbuddene er slut, og en Peugeot 308 kan som leasingbil i øjeblikket komme på gaden for 3.000 kroner i engangsydelse og en månedlig leasingydelse på ligeledes 3.000 kroner. Foto: Thomas Lekfeldt

Danskerne har tilsyneladende taget billeasing til sig, så antallet af leasede biler slår ny rekord i 2014. Og efter en standardisering af kontrakterne er antallet af klagesager meget lavt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne leaser biler som aldrig før. Efter mere end en fordobling af antallet af privatleasede biler i 2014 er en rekord allerede i hus. En af de store udbydere på markedet, Alm. Brand Leasing, vurderer, at hver tiende nye bil, der i 2014 rullede ud af en butik med en privatperson bag rattet, var leaset.

»Det er min forventning, at vi lander på omkring 12.000 privatleasede biler i 2014. Det vil være en stigning på omkring 120 procent i forhold til sidste år. Og det udgør omkring ti procent af det samlede antal nyindregistrerede biler til private,« siger Thomas Lindgren Mortensen, administrerende direktør i Alm. Brand Leasing.

Pics-leasing

Som årsag til stigningen henviser han blandt andet til flere avisartikler, som først og fremmest har påvist økonomiske fordele ved i mange tilfælde at lease en ny bil frem for at købe den.

Og som en anden årsag til den stigende privatleasing af biler peger han på den standardisering af vilkårene, som bilejernes interesseorganisation FDM har været med til at udarbejde.

26BUSbilleasing.jpg

»Leasing er mere enkelt for folk. De skal ikke gennem en proces med at få registreret et lån og så videre. Og så har den standardiserede FDM-aftale, som de fleste efterhånden bruger, givet tryghed. Der er ganske få sager i branchen med uoverensstemmelser,« siger han.

Det bekræfter Per Alkestrup, afdelingschef for juridisk rådgivning i FDM:

»Der er meget få sager i forhold til det antal leasede biler, der er ude at køre,« siger han.

Regningen for skader

En klage i forbindelse med leasing rettes til Forbrugerankenævnet, hvor FDM er repræsenteret. Og klagerne handler typisk om opgørelsen af regningen for eventuelle skader ved aflevering af bilen efter endt leasing.

Bil

»Og de vil nok løbende komme. Uanset hvor gode manualer, man laver, er det i sidste ende et skøn, om en ridse er noget naturligt på en bil eller ej,« siger Per Alkestrup.

De andre problemsager, som Per Alkestrup primært kender til fra FDMs juridiske afdeling, er opstået i forbindelse med fleksleasing – kortere og mere fleksible leasing-aftaler, der ikke følger standardvilkårene, og som typisk bruges til erhvervsleasing eller til specialbiler – ofte brugte og fra udlandet.

»Der er to problemer med det, og derfor fraråder vi det til almindelige privatpersoner,« siger Per Alkestrup.

Trafikken er blevet sikrere at færdes i Samkørsel vinder frem

For det første skal leasingtageren selv overtage bilen eller anvise en køber efter endt leasing. Og den på forhånd aftalte pris er uden registreringsafgift til staten. For det andet er det ifølge FDM problematisk, at leasingtageren ved fleksleasing typisk selv står for service og alle reparationer.

»Ved fleksleasing kan man komme til at stå med en megaregning. Ofte er der jo tale om brugte biler med fire-fem år på bagen. Så kan der let komme nogle ting, mens man med standardkontrakten ved almindelig leasing står med en garanti i hele leasing-perioden uanset fabrikkens garanti på bilen,« forklarer Per Alkestrup.

Bilkøb til lavere pris

Den standardiserede kontrakt bruges af medlemmerne af brancheforeningen Finans og Leasing og dermed markedets største udbydere, der efter Per Alkestrups skøn dækker 80 procent af markedet.

25BUSPix-Mini.jpg

Hos Alm. Brand Leasing bekræfter Thomas Lindgren Mortensen, at der altid er fuld garanti samt service på bilerne i hele leasingperioden. Og ifølge ham er baggrunden for, at leasing dermed kan konkurrere med køb på både risikoen og økonomien ved en ny bil, de priser, som leasingselskaberne kan købe bilerne til.

»Baggrunden er blandt andet vores indkøbsstyrke, når vi køber nogle tusinde biler om året. Så er det til en anden pris end ved køb af en enkelt bil. Og jeg ser udviklingen som en positiv sneboldeffekt. Jo flere biler vi køber, jo bedre priser kan vi forhandle os frem til. Og i takt med det kommer flere og flere mærker frem med leasingtilbud,« siger han.

Teknisk fnidder

De leasede biler svarer også kun såkaldt forholdsvis registreringsafgift til staten for den periode, bilen leases. Det vil sige, at der ved leasing af en bil i tre år kun skal betales 39,5 procent af den fulde registreringsafgift. De resterende 60,5 procent betales, når bilen er kommet retur og sælges i Danmark.

Dermed er det også et mindre beløb – både på grund af den lavere pris og den lavere afgift – som leasingselskabet skal have forrentet i forhold til, hvis en køber finansierer en bil til en højere pris og til fuld afgift. Men de lavere afgifter på leasingbiler kan ikke spores i statskassen, vurderer cheføkonom i Danske Bank Steen Bocian.

»Det giver noget teknisk fnidder i nationalregnskabet, fordi privatforbruget ser lavere ud, og der sker en tidsforskydning af registreringsafgifterne. Men det har ikke nogen effekt i den store sammenhæng,« siger han.

Porsche,

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere