Del : SMS
Berlingske Business

Priskrig giver slagtilbud på bil-leasing

03BUSFDM1.jpg
Brian Uldal, driftsleder i FDM, markerer en skade på en netop afleveret leasingbil.

Der er massive besparelser på at lease en bil frem for at købe den med finansiering i øjeblikket, fordi Europas største bilmærker tørner sammen i en priskrig på leasing på det danske marked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tre af Europas store bilmærker har kastet sig over det danske marked for privatleasing af biler med tilbud, der giver massive besparelser i forhold til at købe og finansiere en tilsvarende, ny bil. Først stillede Peugeot og VW sig køler mod køler i mellemklassen, hvor den nye Peugeot 308 konkurrerer mod den bil fra VW, der har givet bilklassen dens kælenavn, Golf-klassen. Og senest har Opel blandet sig i striden med sin Astra i samme størrelse. Peugeot har yderligere sat den lidt mindre Peugeot 208 til en meget lav leasing-ydelse, der gør den til et billigere alternativ at lease.

pix_leasing

BMW har længe satset på privatleasing og er en af to suveræne leasingvindere i den beregning, som bilportalen Autocom/Bilpriser har lavet for Berlingske. En BMW 320 og en Peugeot 308 er henholdsvis 72.000 og knap 74.000 kroner billigere at lease frem for at købe og finansiere over en treårig periode.

DAIMLER-RESULTS/

Indbyrdes slås de tre modeller VW Golf, Opel Astra og Peugeot på startydelsen ved leasing, som for VW Golf er 25.000 kroner, for Opel Astra 9.995 kroner og for Peugeot 308 kun 2.795 kroner. Alle tre biler koster 2.795 kroner i månedlig ydelse.

Set over det seneste år er antallet af nye privatleasede biler tredoblet til 2.176 i årets første kvartal. Men der er endnu et stykke op til det antal, der blev leaset af private i årene 2010 og 2011, inden et lovindgreb gjorde det mindre fordelagtigt.

Se grafikken: Så meget koster billeasing

»For nogle år siden var der meget store gevinster ved at lease – også større gevinster end nu. Men det kniber med gevinst, når en bil bliver sat kraftigt ned i pris, og Skoda er et eksempel på, at det ikke kan hænge sammen, for de er kendt for ikke at give store rabatter til leasingselskaber. Men overordnet betragtet er privatleasing tilbage på sporet, og dem, der skal ud og have en ny bil, kan lige så godt lease den. I nogle tilfælde kan de tjene på det, og i andre tilfælde går det lige op,« siger chef-analytiker Niels Grøftehauge fra Autocom.

Leasingselskaber har stadig en fordel

En del af årsagen til de store fordele ved leasing tidligere var muligheden for at betale en mindre registreringsafgift til staten, end bilens pris reelt berettigede til – et smuthul, som tidligere skatteminister Thor Möger Pedersen satte en stopper for. Det betyder, at der i dag skal betales registreringsafgift i forhold til den reelle pris på bilen. Men leasingselskaberne har stadig den fordel, at de kan nøjes med at betale afgift for en begrænset periode ad gangen.

Nu er der groft sagt to knapper, som udbyderne af leasingbiler kan skrue på i forhold til prisen: Indkøbsprisen på bilen, og værdien af bilen, når den kommer tilbage efter endt leasing.

03BUSFDM.jpg

»Det afgørende for leasingprisen er bilens pris kontra værdien af den ved udløb af perioden. Gensalgsværdien er den vigtigste faktor i prissætningen for os. Og det har meget med kvalitet og efterspørgsel på de brugte biler at gøre. Vi tør godt stille gode priser. Vi dumper ikke priser, for så påvirker det brugtmarkedet. Vi prøver hele tiden at holde prisniveauet,« siger salgschef Michael Ebeling fra VW.

Gensalgsværdien er vigtig

Peugeot peger også på gensalgsværdien som en vigtig brik i at skrue et billigt leasingtilbud sammen.

»Først og fremmest er det et vellykket samspil mellem fabrikken, forhandlerne, os som importør og en finansiel samarbejdspartner, som ser et stort potentiale i konceptet. Det gør de ikke mindst qua bilen (Peugeot 308), som, de vurderer, har en høj restværdi pga. dens kvalitet, titlen som Car of the Year, lave vedligeholdelsesudgifter osv.,« skriver Peugeots informationschef, Hanne Langsig Sørensen, i et skriftligt svar.

Michael Ebeling vurderer, at der fremover vil komme flere leasede biler på markedet.

»Forbrugerne efterlyser i stigende grad et overblik over deres biløkonomi og den sikkerhed, der ligger i at vide præcis, hvad det koster,« siger han.

Det er også årsagen til, at VW i februar lancerede et koncept, Total, som er et finansieret køb af en bil, som inkluderer både service og forsikring, så kunden på samme måde som ved leasing kender sine udgifter på forhånd.

»Med Total prøver vi at tage et element fra én verden og bringe ind i en anden verden. Forbrugerne efterlyser sikkerhed og bekvemmeligheden i at have det hele på en regning. Vi ville finde en løsning på det,« siger Michael Ebeling.

pix_leasing

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere